Wednesday, September 30, 2009

شهردار تورنتو- ما می خواهیم که حقوق بشر و دموکراسی در ایران احترام گذاشته شود.

مصاحبه با دیوید میلر شهردار تورنتو، یکی از بزرگترین شهرهای امریکا و کانادا


سعید سلطا نپور

روز جمعه 25 سپتامبر دیوید میلر شهردار تورنتو در یک اعلام غیر منتظره از عدم نامزد ی خود برای دور سوم شهرداری تورنتو در سال 2010 خبر داد. بعد از اعتصاب 39 روزه کارکنان شهرداری تورنتو هست با میلر مصاحبه ای انجام دادم که به دلیل اعتصاب به تعویق افتاده بود .

اعتصاب 39 روزه کارکنان شهرداری ، به شهرت میلر در میان مردم لطمه زده بود و از سوی دیگر رابطه میلر ا با اتحادیه های کارگری را تیره کرده بود. عدم دعوت از میلر برای شرکت در روز کارگر در 7 سپتامبر 2009 توسط اتحادیه های کارگری نشانه خوبی برای میلر نبود زیرا این اتحادیه ها ، نقش موثری در انتخاب شدن میلر در 2003 در برابر جان توری داشتند. هر چند" کن لونزا" رهبر بزرکترین اتحادیه کار کانادا ( سی ای دبلیو ) "اتحادیه صنایع اتوموبیل ؛ و هواپیما و قطار سازی بمباردیر" از وی پشتیبانی کرد. . میلردر مصاحبه اش به آینده خود معتقد بود در حالیکه خبر های تایید نشده حکایت از حضور جریانات قوی در پشت صحنه سیاست و تصمیم گیری های کلان شهر برای تعویض ، میلر داشت . یکی از نزدیکان میلر و حامیان وی که از شخصیتهای جامعه ایرانی هست ، به من گفت که 8 ماه قبل در یک مهمانی مقامات به وی گفته شده بود دوران دوستت " میلر" پایان یافته است. میلر در مصاحبه اش علت انصراف خود را ، در کنارفرزندان خود دانست که نمی توانست دلیل قانع کننده ای در امور سیاست باشد . در هر حال بکسال و اندی زمان برای جانشینی میلر باید شاهد صف بندی های سیاسی و درخشش و یا خروج چهره ها باشیم .
در هر حال در این مصاحبه دوستانه که در دفتر شهردار در سیتی هال انجام شد ما در دو سطح شهر مشکلات و آینده تورنتو ، مشکلات اعتصاب برای مردم و نگرانی های جامعه ایرانی و نیز جنبش دموکراسی خواهی مردم ، سوال کردیم .


نامزدهای احتمالی شهرداری

جان توری رقیب میلر در 2003 بلافاصله با صدور اطلاعیه ای از کارهای میلر برای شهر تورنتو قدردانی کرد، کاری که ما د ر جامعه ایرانی در کانادا باید در فرهنگ سیاسی و کامیونیتی خودوارد کنیم و گسترش بدهیم.

جان توری بعد از شکست سختی که در انتخابات مجلس استان در سال 2008 که منجر به از دست دادن رهبری حزب محافظه کار انتاریو شد ، همچنان کج و دار و مریز سخن از شرکت در انتخابات شهرداری تورنتو که بزرگترین شهر کانادا و قلب اقتصادی و چند فرهنگی کانادا هست . میکند.

در هر حا ل از جانشیان میلر می توان از جان اسمیرتمن ، مرد قدرتمند حزب لیبرال انتاریو که همجنس گرا هست ،وزیر نیرو و معاون دالتون مک گینتی نام برد که تمایل به نامزدی خود را چند هفته قبل اعلام کرده بود ،


از میان دیگر کاندیداها می توان از" دنزل مینگ وان " عضو محافظه کارانجمن شهر نیز نام برد. حضور مینیگ وان یک فرصت خوب برای رقیب ایرانی تبار وی خانم " سوسن سالک "برای پیروز شدن خواهد بود. خانم سالک در دوره قبل به دلیل عدم تجربه سیاسی و نداشتن ارتباط ریشه ای با کامیونیتی از راه یافتن به شورای شهر بازماند . این بارزمان کافی برای وی برای راه یافتن اولین ایرانی تبار به شهرداری خواهدبود .

با دفتر شرلی کارل رئیس بودجه شهرداری تماس گرفتم و از وی در مورد نامزد شدن پرسیدم که دفتر وی اعلام کرد که در حال حاضر نظری ندارند. ولی بنظر من امکان نامزدی وی با توجه به گسترش نفوذ وی در این سالها به عنوان عضو انجمن شهر و پست های کلیدی مانند بودجه شهر و نیز زن بودن ، بسیار زیاد هست . ولی کارل لیبرال هست و بالطبع دو نامزد لیبرا ل علیه یکدیگر رقابت نخواهند کرد .

آدام جیمبورنی از حزب ان دی پی رئیس پرقدرت کمیسون حمل و نقل ( تی تی سی ) که بسیار جوان هست ، نیز بلافاصله اعلام نامزدی کرد .

س س : آقای میلر با تشکر از وقتی که به ما دادید
میلر : من هم متشکر م از فرصتی که برای ارتباط با جامعه ایرانی فراهم کرده اید .

س س : شما در مورد اعتصاب 39 روزه کارکنان شهرداری چه نظری دارید ؟

میلر : به نظر من اعتصاب لازم نبود. کارکنان شهرداری می خواستند همان چیزی را که اتحادیه های دیگر داشتند بدست بیاورند یعنی 12% افزایش دستمزد در طول 3 سال که اتحادیه ها ی دیگر قبل از بحران اقتصادی جاری به ان دست یافته بودند.
نکته دیگر مشکل پول روزهای بیماری بود که از سالهای قبل بر روی هم مانده بود و مبلغ هنگفتی می شود . کسانی که در طول سال از مرخصی بیماری خود استقاده نکرده بودند بر طبق سنت سالهای قبل می توانستند حقوق انرا دریافت کنند . ( مبلغی بالغ بر 200 میلیون دلار می باشد – س س ). ما به اهداف خود رسیدیم .ولی متاسفانه اعتصاب 6 هفته طول کشید و برای مردم تورنتو مشکلات زیادی ایجاد کرد. تنها نکته مثبت ابن اعتصاب ، اتحاد مردم تورنتو بود بدون حمایت آنها اداره امور توسط مدیران مجموعه شهرداری امکان برقراری سرویس ها نبود .



س س :

اعتصاب جزٍٍٍ لاینفک دموکراسی هست ولی 39 روز اعتصاب مشکلات فراوانی برای ساکنان تورنتو منجمله جامعه ایرانی ، بوجود اورد، آیا می توان راهکاری پیدا کرد تا از پدید آمدن این مشکلات در آینده جلوگیری شود. ؟

دیوید میلر: قانون در مورد اعتصاب خیلی مشخص هست کارکنان و کارگران حق اعتصاب دارند . من توقع نداشتم که این اعتصاب به 39 روز برسد . ما به اهداف خود رسیدیم . رهبران اتحادیه های شهرداری بر اساس خواست اعضا عمل نکردند . ما خیلی دیر پیشنهادات شهرداری را منتشر کردیم بعد ازآن عمل ،.بسیاری از کارکنان شهرداری به روسای اتحادیه تلفن می کردند و می گفتند ما می خواهیم به سر کارمان برگردیم .

وینستون چرچیل می گوید که دموکراسی بد ترین سیستم هست ولی بهتر از سیستم های دیگر هست . همینطور در مورد اعتصاب که هم برای کارگران و هم مردم مشکلات ایجاد می کند. ولی یک حق قانونی هست . ما نمی توانستیم 12% در بحران اقتصادی بدهیم .


س س : به عنوان یک شهردار محبوب ، چگونه می شود تورنتو را حفظ کرد در حالیکه از کسری بودجه چندصد میلیونی رنج می برد؟

دیوید میلر:

ما سالها هست که از کسری بودجه رنج می بریم .از زمانی که دولت استان ( مایک هریس – محافظه کار ) بودجه ولفر را به شهرداری ها تحمیل کرد؛ این مشکل پیدا شد. اما خبر خوب این است که دولت استان ( مک گینتی –لیبرال ) اقدام به بازگرداندن بخشی هائی ازآن بودجه تحمیلی به شهر کرده است .
من به آینده تورنتو فکر می کنم. وظیفه من این است که چگونه شهرداری و شهر به خوبی اداره شود. یکی از نقاط قوت شهر تورنتو این است که ملیتهای مختلف به اینجا می ایند تا در کنار یکدیگر زندگی کنند.
اولین نکته مهم تورنتو این است که فرصت عدالت اجتماعی برای همه فراهم هست . دومین نکته این است که شهر قابل زندگی است از منظر محیط زیست . سرمایه گذاری درازمدت در شبکه حمل و نقل شهری هست . ما از رشد و توسعه شهری حمایت می کنم . ما مسلما مشکلات مالی خواهیم داشت ولی اگر حواسما ن را جمع کنیم در طی مسیر می توانیم برآن غلبه کنیم .

س س : تورنتو قلب اقتصادی کانادا هست . بر خلاف امریکا ، دولت فدرال به شهرداری ها کمک نمی کند چگونه می شود شهررا با سرویس هایش زنده نگهداشت ؟ آیا قصد دارید مالیات ها را افزایش بدهید در حالیکه بسیاری با ان مشکل دارند یا اینکه راه حل های جدیدی دارید؟


دیوید میلر : باید در مورد مالیات ها خیلی با دقت عمل کرد . همانطور که در انتخابات قبلی گفتم مالیات زمین به مرور زمان بالا می رود. ما ( تورنتو ) کمترین نرخ مالیات خانه را در محدوده تورنتو ی بزرگ ( جی تی ای ) داریم .
الان نرخ ساخت مجموعه های برج در تورنتو از مجموع مونترال ، ونکوور ، هالیفاکس واتاوا و مارکهام بیشتر هست .
ما نمی توانیم تنها روی درامد مالیات برای اداره شهر بمانیم ما باید درآمد داشته باشیم. از طریق سرمایه گذاری ها ی با برنامه
الا ن یک شرکتی تاسیس کرده ایم بنام " تورنتو را بسازیم " با مشارکت بخش خصوصی که از بخش های تجاری مشورت گرفته ایم منجمله کامیونیتی ایرانی –کانادائی . ما باید شغلهای جدید ایجاد کنیم و درآمد جدید تولید کنیم ..


س س : اقای شهردار ، با یکی از خانه سازهای ایرانی مهندس رضا نبی که به همراه بیش از 400 خانه ساز ( بیلدر ) ایرانی اتحادیه ای هم اخیرا تشکیل داده اند گفت و گوئی داشتم انها می گویند مالیات دوباره بر خانه ها توسط شما ، به فروش خانه و ساخت و ساز لطمه جدی زده است . از سوی دیگر" دیوید شاینر" عضو انجمن شهر به من گفت که ایرانیها از نظر معماری به چهره شهر و محله نورث یورک زیبائی داده اند ،این بخش از جامعه ما با توجه به بحران اقتصادی و افزایش مالیات خانه ها نگرانی های جدی دارند، شما در این مورد چه کاری می کنید ؟




دیوید میلر :
من از حامیان توسعه شهرو ساختمان سازی هستم . من از ساختمانهای بلند در تورنتو منجمله یانگ و اگلینتون حمایت کردم . ساختمان سازی در جایئ که تزانزیت هست . من هزینه ساختمان سازی جدید را متوقف کردم .

من فکر می کنم خدمات ایرانیان کانادائی ها قابل ملاحظه هست . زیرا نشان می دهد که آنها درک کرده اند که باید طرح های خوبی داشت که محله ها وکامیونیتی ها را برا ساس استانداردها ساخت .
برای ساختن شهر باید سرمایه گذاری کرد و من می دانم که خانه سازهای کامیونیتی ایرانی کانادائی آاماده این کار هستند . این یک همکاری هست که ما خواهان ان هستیم . اما از نقطه نظر مشکلات اقتصادی باید بگویم که من قبول دارم که بحران اقتصادی به آ نها لطمه زده است . برای پروژه های جدید مشکل هست ولی برای قدیمی ترها 100 پروزه برج درتورنتو مشکلی جدی نبوده است. خوشبختانه بازار املاک هم کمی تکان خورده است که کمک می کند.

من فکر می کنم که خانه سازهای جامعه ایرانی کانادا با توجه به تجارب بین المللی آنها در دراز مدت ، می دانند که تورنتو محل خوبی برای سرمایه گذاری هست .



س س : اولین باری که انتخاب شدید شعار شما پاکسازی شهرداری ( از نظر فساد اداری ) بود ، چه اندازه در رسیدن به این شعار موفق شده اید ؟:

میلر : من همان شعاری را که در سال 2003 داده ام به آ ن در حال حاضر معتقد هستم . من اولین کمیسیون درستی را در شهرداری تاسیس کردم . ما دومین شهرداری بعد از مونترال بودیم که مسول مستقل رسیدگی به شکایات در مورد شهرداری را تاسیس کردیم . تمامی لابی ها باید رسمی و ثبت شده باشند.
ما می خواهیم مطمنی باشیم که همه چیز شفاف هست .
مناقصه های با شهرداری بر اساس انچه که شما می دانید نه اینکه چه کسی را در شهرداری می شناسید ، هست . من در سال 2006 ، دید 2010 را راه اندازی کردم که بر اساس آ ن جمع اوری مدرن زباله های پیش بینی و برنامه ریزی شده است . و نیز در مورد تزانزیت شهری بود . ایجاد کار.
ما در حال کار در محله های فقیر هستیم همین امروز با میکروسافت برای کتابخانه یکی از این محلات امضا کرده ایم .

تورنتو باید یکی ازشهرهای پیشرودر جهان باشد. باید به تجارت ها توجه کرد تا به تورنتو جلب شوند. تا از اتکا به مالیات بر خانه ها ، خلاص شویم.


س س : با احترام به اعضای انجمن شهر ، دو تن ازتیم شما ( معاونین شما) ، جو پنته لونی و شرلی کارل ( رئیس بودجه ) ادمهای سالمی هستند و در سالم سازی تاثیر داشته اند ..

میلر :
انها عضوهای بسیار خوبی هستند . شرلی کارل کار خوبی برای بودجه کرده است .
مخصوصا هماهنگی با دولت استان و فدرال از کارهای وی هست.


س س : به عنوان یک چهره حقوق بشری ، متاسفانه شماو دیگر اعضای شور ای شهر تورنتو بدلیل اعتصاب کارکنان ، در جریان جنبش دموکراسی مردم ایران حضور نداشتید . در حالیکه جنبش سبز توجه تمامی دنیا را جلب کرد . شما این جنبش را چگونه می بینید و چگونه این فقدان را برای جامعه ما جبران می کنید ؟

دیوید میلر :
اولا کامیونیتی ایرانی کانادائی باید به این ابراز عقیده علنی افتخار کند که مورد توجه سراسر جهان قرار گرفته است . من از صمیم قلبم چنین احساسی را دارم .
من زمانی که وکالت می کردم تعدادزیادی از ایرانی های پناهنده را نمایندگی می کردم به دلیل نقض حقوق بشر مجبور به ترک ایران شده بودند. همان مسائل حقوق بشری دوباره به صورت علنی مطرح شده اند . شیوه ای که مردم ایران عقاید خود را بیان کردندبسیار قدرتمند بود.
به ما پیشنهاداتی د رمورد یک یادبود دائمی و حمایت شهر از مبارزات مردم ایران در شهر تورنتو شده است که با مشورت کامیونیتی در اینده این کار را خواهیم کرد.
همچنین قرار بود که یک کنسرت در میدان نیتن فیلیپ اسکوئر برگزار شود که ما در ان حضور خواهیم داشت ( متاسفانه این مراسم توسط برگزارکنندگان لغو شد ) . قرار است که یک درخت صلحی به یادبود جنبش مردم ایران ، در یکی از پارکها کاشته شود .

هر چه بیشتر ما نظرات خود رابیان کنیم تغییرات بیشتری بدنبال ان خواهد بود. وقتی که تورنتو ابراز نظر می کند توجه رسانه های زیادی را جلب می کند . فکرنمی کنم کسی بتواند مردم را ندیده بگیرد.


س : من یادم می آید اولین حضور شما و حمایت تان در مراسم یادبود زهرا کاظمی در مل لست من
16 جولای 2003 . شما ان موقع عضو انجمن شهر بود ید . حمایت تورنتو از نظر سیاسی برای مردم ایران بسیار مهم هست زیرا دولت ایران نمی تواند تورنتو را همطرازسیاسی مانند دولت و یا دولت امریکا بخواند و جنبش دموکراسی را متهم به همکاری با آمریکا و دولتمردان سیاسی بکند.


دیوید میلر :

من در حال حاضر رئیس انجمن شهرداران برای صلح هستم که توسط شهردارهیروشیما بنیانگذاشته شده است
شهردار های سراسر جهان می توانند در این همصدائی با هم مشارکت داشته باشند و کسی نمی تواند انها را متهم به طرفداری سیاسی بکند .
زمانی که من به عنوان شهردار تورنتوبه همراه جامعه ایرانی کانادائی تورنتو عقاید خودرا صریحا بیان کنیم که این رفتار ها علیه شهروندان و نقض حقوق بشر اشتباه هست . هیچ کسی نمی تواند این خواستها را ندیده بگیرد زیرا صدای مردم هست و این صدا بسیار قدرتمند هست . ما می خواهیم که حقوق بشر و دموکراسی در ایران احترام گذاشته شود.
همانگونکه که در بلوک شرق تغییر ایجاد شد در ایران نیز این تغییر خواهد شد به شرط اینکه باهم متحد باشیم و پیوسته .

من خوشحالم که صدای خود م را به صدای مردم ایران پیوند دهم . بسیاری از اعضای دیگر انجمن شهر مانند شرلی کارل هم همین نظرمن را دارند .

س س : از طرف به عنوان یک عضورسانه ایرانی از شمابخاطر حمایتتان از مردم ایران تشکر می کنم . اگرپیامی به جامعه ما دارید لطفا بگویئد.

دیوید میلر :

من به طور مستقیم با کامیونیتی ایرانی کانادایی صحبت می کنم و ازانها بخاطر حمایت از سا ختن تورنتو ، شهری عالی ، تشکر می کنم


کامیونیتی ایرانی کانادایی پیشرودر تجارت – در دانشگاه – در نیروی کار و اجتماع هست .
در حال حاضر ما باید با هم متحد باشیم و برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران یک صدا باشیم . صدای ما و شما شنیده شده است. صدای شما هم شنیده است . تورنتو با شما خواهد بود و با صدای رسا ، عقیده و خواستهای شما را بیان خواهد کرد .
وقتی که صدای همه باشد ، تغییر حاصل خواهد شد . تردیدی در ان نیست .

تشکر ازکامیونیتی ایرانی کانادائی و تلاشهای راهبردی شما در حقوق بشر و دمکراسی در ایران .. تلاشها ی شما و انگیزه هایتان برای تغییر همه ما قابل تحسین هست . تشکر از شما.