Thursday, August 19, 2010



گفت و گوی سعید سلطانپور با جاستین تردو نماینده لیبرال مجلس
و فرزند " پیر تردو " نخست وزیر فقید کانادا


تورنتو –

جاستین ترودونماینده لیبرال مجلس از مونترال ؛ چند سالی هست که وارد سیاست شده است . جاستین در سال 2006 در جریان انتخابات رهبری حزب لیبرال در کنار جرالد کندی ( های پارک – تورنتو ) ایستاد و لی با کنار رفتن کندی ، به استفتن دیان رای داد. وی در میان تعجب دست اندرکاران سیاسی در سال 2007 واردسیاست شد. وی دارای همسر و دو فرزند هست . جاستین 39 ساله ، خوش چهره و خوش نام به اعتبار پدری، نه تنها بسیاری از درها برایش باز شده است بلکه با توجه مشکلات حل نشده لیبرال ها ، جاستین درهای بسته زیادی رای دهندگان را برای لیبرال ها خواهد گشود. جاستین تردو از ستارگان حزب لیبرال و کانادا خواهد بود. در تور اتوبوس مایکل ایگناتیف در تابستان امسال ، ایگناتیف در مونترال سخنرانی برای اقلیتهای قومی داشت و به گفته رسانه ها ، بیشتر دوربین ها بر روی تردو بود تا ایگناتیف .

تردو بسیار محجوب هست و بنابر گزارشات برای سخنرانی هایش دستمزد 10 هزار دلاری می گیرد. دو بار مصاحبه با تردو ، به دلیل ضرورت حضور نمایندگان لیبرال در مجلس برای رای اعتماد به دولت ، به تعویق افتاده بود تا اینکه تردو در سفرش به تورنتو دیداری برای مصاحبه در هتلی در دان تاون ترتیب داد . با توجه به نقش ترودو در حزب لیبرال ، به عنوان مسول جوانان و نیز اقلیتهای قومی ، همراه با دوتن از فعالین اجتماعی سیاسی کامیونیتی ایرانی اقای مهندس احمد تبریزی رئیس هیئت مدیره بنیاد پریا– جمشید باقر زاده از بنیاد فروردین و ارشیا تبریزی وکیل جوان که اتفاقا شب قبلش در مهمانی " تی وی انتاریو " ، تردو در مورد مصاحبه و کامیونیتی ایرانی گپی داشته بود ، دیداری خودمانی با تردو داشتیم . متن زیر ، گفت و گوی نیم ساعته من با جاستین تردو در مورد مسائل کانادا و کامیونینی ایرانی هست که با هم می خوانیم . در اینجا لازم می دانم از دوست خوب و کارگردانم محمد رضا تبریزی که فیلم برداری این دیدار را به عهده گرفت تشکر کنم . .



سعید سلطانپور:
با تشکر از شما که این وقت را به ما دادید
جاستین ترودو : این مایه خرسندی من هست

سعید سلطانپور:

اجازه بدهید مستقیم سوالات را مطرح کنم .
به عنوان فرزند یک پدر بزرگ ، نخست وزیر موفق و تاثیرگذار ، توقعات مردم از شما بالا ست ؟ این انتظارچه تاثیری بر عملکرد شما دارد ؟

جاستین ترودو :
بله مردم از ما توقعاتی دارند .برخی من را بدلیل پدرم دوست دارند و برخی هم من را بدلیل پدرم دوست ندارند . یکی از اهداف من این است که تلاش کنم مردم مرا به خاطر خودم ارزیابی کنند. من از خودم انتظارات زیادی دارم و نگرانی زیادی هم در مورد آینده ندارم.


پدرم به ما ( فرزندانش ) اصول کانادائی بودن را یاد داده است . با گذشت

30 سال بعد از اینکه پدرم ، نخست وزیر ی را ترک کرده است ، هر سیاستمدار کانادائی نگران گذشته نیست بلکه نگران آینده کانادا هست . کانادائی که ارزشها و اصولش را پدرم به ارث گذاشته است . این اساس زندگی سیاسی من هست .


سعید سلطانپور:

در تمامی دنیا ، سیاستمداران مخالف و موافق دارند. . ولی مردم سیاستمداران راکه برایشان کار می کنند احترام می گذارندحتی اگر ایدئولوژی مخالف انان داشته باشند.
جاستین ترودو : بله

سعید سلطانپور:

به عنوان یک اقلیت کانادائی سیاست پدر شما را بیشتر انسانی می بینم تا سیاست کانادا که هارپر دنبال کرده است . هارپر ، کانادا را دو قطبی کرده است و در بین ملت ، تفرقه ایجاد شده است .


جاستین ترودو :
سیاست تفرقه سیاست موثری برای به قدرت رسید ن هست . شما می توانید با تقسیم جامعه به نخست وزیری برسید. هارپر با این سیاست به قدرت رسید. مشکل این سیاست در این هست که شما کانادا رادوقطبی می کنید و خیلی مشکل خواهد بود که به عنوان یک ملت ، بتوانیم مشکلات آینده را حل کنیم. سیاست دنباله روی از آمریکا . سیاستی که مردم کشور مان را بشدت از یکدیگر جدا میکند . کانادا کشور تفاوت ها هست . قدرت ما ( کانادا ) در تکثر ان هست نه در جدائی مان . هارپر اینر متوجه نمی شود.
. ما قدرتمان در تفاوت هایما ن هست . سیاست مسولانه یعنی توانائی کار با یکدیگر و تحقق رویا هایمان در کنار یکدیگر.


سعید سلطانپور:
محافظه کاران هم دریافته اند که اقلیتها منجمله ایرانی ها نقشی در اداره کشور باید داشته باشندو رای ما برای انتخاب شدن آنها مهم هست . بنابر این تلاشهای زیادی برای رسیدن به کامیونیتی ها منجمله کامیونتیتی ما کرده اند. ؟این د رحالی است که مایکل ایگناتیف رهبر حزب لیبرال تنها رهبر سیاسی حاضر کانادا هست که از ایران بازدید کرده است و شناخت خوبی نسبت به ایران و ایرانی ها دارد . قبل از جنبش دموکراسی خواهانه مردم ایران در حوادث بعد از انتخابات سیاستمداران تحلیل درستی از ایران نداشتند . سیاست حزب لیبرا ل در رسیدن به کامیونتتی ایرانی و اقیلت ها چیست ؟


جاستین ترودو :
تا قبل از این حوادث ، با توجه به سیاستها ی دولت بویژه احمدی نژاد،افکار عمومی د رمورد ایران و پرشین کامیونتیتی بشدت دوقطبی بود . اما واقعیت این است که ایرانیان چه در این جا و چه در ایران ، تحصیلکرده هستند و به نقش خود در دنیا اگاه هستند . انها می دانند که توسط رژیم بخصوص دولت احمدی نژاد به خوبی نمایندگی نمی شوند.
خیلی مهم است که کانادا می تواند تاثیرات مثبتی بر سیاست جهانی داشته باشد . قدرت کا نادا ، در تکثر آن هست مثلا با رسیدن به کامیونیتی ایرانی می شود، ان منطقه ( خاورمیانه ) راکه پیچیده هست را بهتر شناخت .


بجای اینکه به کامیونیتی با وعده ساختن یک مرکز ، رای خرید ، بهتر است که بجای خریدن رای ها به کامیونینی ها نزدیک شد و از نزدیک در مورد اداره کشور و نحوه روابط بین المللی کانادا درارتباط بو د .


سعید سلطانپور:
پیر ترودو اجازه ورود بیش از 5 هزار آسیائی مقیم اوگاندا را که توسط دیکتاتور "عیدی امین " در سال1972 در ظرف 24 ساعت اخراج و یا تهدید به مرگ شده بودندرا صادر کرد . این در حالی است که بسیاری از روشنفکران و فعالان و مخالفان بعد ازحوادث اخیر ، می خواهند ایران را تر ک کنند، ولی کمتر کمکی از سوی دولت کانادابه آنهاشده است . هر چند سفارت کانادا در تهران کمی سخت گیری ها را کم کرده است که جای تشکر دارد . چرا دولت کانادا تسهیلات بیشتری برای این عده فراهم نمی کند . ؟


جاستین ترودو :

نگاه به حضور کامیونیتی اسماعیلیه ، موفقیت انان و توزیع خدماتشان به کانادا نشان می دهد که تصمیم درستی بوده است . این خیلی مثبت هست.

در مورد زلزله هائیتی ببینید ، کامیونیتی هاییتی کانادا، خواستار حضور بچه هایی که یتیم شده بودند به کانادا شده اند که با بی اعتنائی محافظه کاران روبر و شده است . محافظه کاران حاضر نشدند قوانین را شل تر کنند. سیاست آنها ، نشانه ای از بازبودن و خوش بینی نسبت به کامیونیتی ها نیست .



سعید سلطانپور:
یک منبع در وزارت امور خارجه کانادا به من گفت که وزارت امور خارجه فاقد عمل هست .
قبل از هارپر ، کانادا کمترمناقع سیاسی در جهان و خاورمیانه داشته است . بدلیل حضور میلیونها مهاجر از سراسر دنیاما می توانیم رهبری دنیا را در تحقق صلح جهانی داشته باشیم ، نقشی که سوید چندین سال قبل داشت هر چند
سوئد که یکی از موثرترین کشورهای اروپا بود بعد از اتحادیه اروپا نقش خود را از دست داده است .


جاستین ترودو :
سیاست خارجی کانادا ، یکی از نگرانی ها ی اصلی من هست
دیپلمات های کانادائی و وزارت امور خارجه کانادا همیشه مورد احترام جهانی بوده است برای اینکه ما جانبداری نمی کردیم بلکه بر اساس اصولی مانند شفاف سازی و حقوق بشر عمل می کردیم.
این دولت بیشتر مواضع جانبدارانه می گیرد وخیلی نگران کننده هست زیرا دیپلمات های مار ا کم اثر می کند. .
با پیروی از ایدیولوژی خاص نمی شود کانادا ر ادر دنیا نمایندگی کرد.

سعید سلطانپور:
تعدا د زیادی به عنوان مهاجر به کانادا می آیند برخی با چند صد هزار دلا ر مهاجرت کانادا را کسب می کنند. در این میان بسیار کسانی که در نقض حقوق شهروندان ایرانی ، نقش مستقیم داشته اند ، حضور دارند.
بر اساس گزارشاتی سه تن از فرزندان مصطفی محمد نجار ( وزیر کشور احمدی نژآد ) از فرماندها ن سپاه ، د رونکور کانادا هستند.
چگونه می توان از مهاجرت کسانی که حقوق بشر را نقض می کنند به کانادا جلوگیری کرد. شما چه کمکی می توانید بکنید ؟


جاستین ترودو :
این نشان می دهدکه هارپر بایستی سپاه پاسداران رابه لیست تروریستی اضافه می کرد. حزب لیبرال معتقد هست که مانند اوباما باید در مورد سپاه عمل کرد و نباید مورد قبول باشند.

سعید سلطانپور:

اما دولت کانادا ، روش دوگانه ای در مورد لیست تروریستی دارد ، تروریست های خوب و بد ، که البته د ر حال حاضر به ان نمی پردازم .

جاستین ترودو : بله می دانم. من در مورد ان می دانم .





سعید سلطانپور:
لیبرال ها فرصت بدست گرفتن قدرت را از دست دادند . در مصاحبه ای با ایگناتیف در اوریل 2009 به من گفت مردم کانادا ، انتخابات نمی خواهند . بنظر من مردم در مجموع ازجزئیات سیاست اطلاع چندانی ندارند و در درازمدت قدرت تشخیص خوب را دارند . چگونه مردم به شما اعتماد کنند ؟

جاستین ترودو :
ما د رحال حاضر دنبال انتخابات نیستیم .
د رحال حاضر مردم کانادا خواهان انتخابات نیستند. انها می خواهند که ما اپوزیسیون قدرتمندی باشیم وقتی زمان ان برسد . مردم به ما اعتماد خواهند کرد. ما باید وحدت درونی و اعتماد مان را به مردم نشان بدهیم تا انها به ما در زمان انتخابات اعتماد کنند.
کانادای ها حتی در زمانی که هارپر مجلس را بست علیرغم اعتراضاتشان ، مایل به تغییر نبودند .
مسولیت ما ایجاد یک جانشین قابل اعتماد هست . مردم می خواهند بدانند که ما توانائی حکومت را داریم و آلترناتیو موثری هستیم .

سعید سلطانپور:
ولی بنطر من لیبرال ها هیچ برنامه منسجمی ندارند . شما در مقابل دولت ،واکنشی عمل می کنید . مردم برنامه می خواهند نه عکس العمل . نظر شما چیست ؟

جاستین ترودو :
مادر موقعیت عکس العملی قرار داشتیم و واکنشی عمل کرده ایم . ولی در چند ماه گذشته ما 22 تا میز گرد داشتیم . ما کنفرانسی در مونترال دراین زمینه د ا شتیم که ایده های مختلف را شنیدیم تا بتوانیم انها را برنامه ریزی کنیم . در زمینه های جوانان – چند قرهنگی ، اقتصاد ،جرم - بهداشت ، ما در حال تولید ایده هستیم .
ما در حال جمع بندی برای برنامه مدون هستیم .
ما 7 سال دیگر ، 150 مین سال تاسیس حزب لیبرال را جشن خواهیم گرفت ما باید بدانیم که دید گاه لیبرال چه هست ؟ د رکجا ایستاده ایم ؟ چه می خواهیم و برای چه اصولی مبارزه می کنیم .
من موافقم که باید کارزیادی انجام بدهیم تا با مردم ارتباط بیشتری برقرارکنیم .

سعید سلطانپور:

شما گفتید ، مردم آمادگی شرکت در انتخابات را ندارند .شما فکر می کنید "پیر ترودو " وقتی که "حقوق بشر کانادا " را ارائه کر د ایا مردم آمادگی انرا داشتند ؟ اصولی که افتخار هر کانادائی هست .

جاستین ترودو :
پدرم در سال 1981-82 این لایحه را به مجلس برد و تصویب شد .
در ان سال 5/2 سال وقت تا انتخابات بود . مردم بطور کلی روی صلاحیت حزب و جانشین ان نظر می دهند . ما اصول اولیه کلی را داریم ولی در مورد اینکه توانسته باشیم با مردم در لایه ها ی مختلف مردم در کشور رسیده باشیم ، زمان زیادی طول می کشد.

سعید سلطانپور
ولی ان زمان ها اینترنت نبود.



سعید سلطانپور:
دولت کانادا از اعتراضات مخالفان دولتها درگرجستان – لبنان و جاهای دیگر که درخیابانها چادر زده بودند ، حماییت کرده است ، فکر نمی کنید اگر استفن دیان ( رهبر قبلی ) بعد ازبستن مجلس در جلوی مقر فرماندار کل کانادا چادر زدده بود ، الان شما ( لیبرال ها ) اوسط مردم در قدرت بودید .؟



جاستین ترودو :
متاسفانه این سیستم در کانادا کار نمی کند . ما تظاهرا ت بزرگی در اتاوا و دیگر شهر ها داشتیم . ( کریسمس 2009 ) ، این بار هم در فیس بوک و تظاهرات محدود تر ، این دولت اهمیتی به این اعتراضات نمی دهد . برپائی چادر، تغییر عمده ای ایجاد نمی کرد.



سعید : با احترام به دموکراسی در کانادا ، واقعا چه تفاوتی بین دیکتاتوری در ایران با عملکرد هارپر که دو بار مجلس را می بندد ،دارد در حالیکه مردم برای چند ماه هیچ نمایندگی در نظارت بر دولت نداشتند ؟.

چاستین تردو:
این سوالی است که بسیاری از هارپر می کنند. ما به دموکراسی در کانادا افتخار می کنیم . هارپر، با سیستم بازی می کند و ه رکاری م یکند تا در قدرت باقی بماند که برای یک نخست وزیر خوب نیست . ما می خواهیم مطمئن شویم وقتی انتخابات شد این آخرین انتخابات ، هارپر باشد و ما جانشین وی شویم.

سعید سلطانپور:

شما چند مدتی است که مسول جوانان حزب لیبرال شده اید ، با راب اولیفانت ( نماینده تورنتو ) صحبت می کردم می گفت هر زندانی 11000 هزار دلار هزینه سالانه دارد . آیا اگر دولت درصد کمی از این پول را برای برنامه های فوق برنامه برای جلو گیری از مجرم شدن خرج کند ، بازده بهتری ندارد . شما ایده های خوبی در مورد جوانان دارید لطفا در این مورد توضیح بدهید .

جاستین تردو:

در سخنرانی بازگشائی مجلس هیچ حرفی در مورد جوانان زده نشد مگر اینکه اگر انها قانون شکنی کنند زمان بیشتری را در زندان خواهند ماند . این برا ی ما نا امید کنند ه بود. جوانان ، اینده کشور و رهبران ایند ه هستند و هزینه ها ی هست که ضروری می باشد شما با هر پلیس و یا مددکار اجتماعی و یا نوجوانان خلافکار صحبت کنید ، می گویند بجای اینکه پول بیشتری برای ساختن زندانها هزینه کنید ، این پولها را صرف ساختن استادیوم فوتبال ، مدکاران اجتماعی و معلمان هزینه کنید تا جوانان وقتشان رابهتر صرف کنند. به جوانان باید راه درست را نشان داد و روی انها باید سرمایه گذاری کرد .
ما در قرنی زندگی می کنیم که باید مسائل بسیار ی را در صحنه جهانی برای جوانان ، پاسخ داد. ینم
ما باید
ما سیاستمداران ، باید در 20 -30 سال باید سیاست های دراز مدتی را برنامه ریزی کنیم و این میسر نیست الا با گوش دادن به خود جوانان .


سعید سلطانپور
این جوانان حتی بچه های کشور و آیندگان ما هستند . ما وقتی که مدل همسایه جنوبی مان ( امریکا ) را می بینیم که زندان انداختن مجرمین نتیجه جدی نداشته است . از سوی دیگر ایران یکی از کشورهایی هست که مجرمان موادمخدر را اعدام می کند و لی عملا از تعداد معتادان و مجرمان کاسته نشده است بلکه بیشتر شده است .



جاستین ترودو
اگر مجازات سنگین راه حل اصولی بود که الان باید دیترویت و لس انجلس امن ترین شهرهای آمریکا ی شمالی بودند . . اینکه محافظه کاران از مجازات ها ی سنگین می گویند قصدشان کسب رای هست . مردم ممکن است از شنیدن این خبر ها خوشحال شوند که ما مجرمین را به زندانهای سنگین محکوم می کنیم . ولی در عمل اینگونه نیست . ماباید اطمنیان داشته باشم که مجازات سنگین تر ، نتبجه بهتری برای چامعه داشته باشد .
ما مجرم کمتر و بالطبع قریانی کمتری می خواهیم .
برای این کار باید هوشمندانه عمل کرد نه اینکه سخت گیری نکنیم . باید راهکارهای جلوگیری از ارتکاب جرم را گسترش بدهیم و برنامه های فوق العاده برای جوانان درست کنیم تا امید به اینده داشته باشند.
. ما نباید کار ی کنیم که جوانان برای گذران زندگی مجبور به خلاف شوند.


سعید سلطانپور
اجازه بدهید یک سوال خصوصی بکنم
فیدل کاسترو در کودکی ، شما و یا برادر تا ن را وقتی روی پای خود می نشاند می گفت میشکا (خرس – به زبان روسی ) . رابطه شما با فیدل در حال حاضر چه گونه هست ؟

جاستین تردو:
فیدل کاسترو به بردار کوچکم میشل می گفت.
من در مراسم تشییع جنازه پدرم ، کاسترو را ملاقات کردم . پدرم طرفدار سرسخت رابطه با کوبا بود . همچنان این رابطه وجود دارد و ما می توانیم به این رابطه مغرور باشیم.
ما نشان می دهیم که با آمریکا متفاوت هستیم . ما باید یک سیاست موازنه مثبت با کوبا در برابر سلطه جویی ( امپریالیزم ) امریکائی. داشته باشیم . این نقش خیلی مهم است .و دوست دارم که انرا ادامه بدهیم .


سعید سعید سلطانپور:
شما کامیونیتی ایرانی کانادایی را چگونه می بنید و چه انتظاراتی از ما دارید ؟


جاستین ترودو:

اول از همه کامیونیتی ایرانی کانادایی باید یک کانادائی خوبی باشید که شما هرروز ه انرا در تلاش سخت تان و خدمات به کانادا ،نشان می دهید . رادیکال و دوقطبی نباشید.
این کشور موقعیت فوق العاده ای در اختیار همه می گذاردکه با هم یک ملتی شویم .
کامیونیتی ایرانی کانادائی سیاست را به عنوان یک معامله نبینید . محافظه کاران تخصص زیادی در قول دادن دارند. محافظه کاران برای ایجاد وحدت کامیونیتی ها قدم برنمی دارند. ما باید به عنوان یک کشور بینیم که ا باید تفاوت ها رابرای قوت خودمان استفاده کینم . تعدد قومی باعث قوت کانادا هست .
کانادا وقتی قوی هست که کامیونیتی هایی مانند ایرانیها مشارکت سیاسی داشته باشند.


سعید سلطانپور:
بنظر من شما صدای عقلانی و وحدت در لیبرال ها هستید .

برای شما آروزی موفقیت در خدمت به حزب و کانادا دارم و امیدوارم که دولت پاسخگو و شفاف داشته باشید.
جاستن ترودو:
متشکرم


نوار این مصاحبه را می توانیددر سایت یویتوب ملاحظه نمایئد
www.youtube.com/glassceilingtv