Tuesday, March 02, 2010

مصاحبه با مرتضی کاظمیان – روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی ایران درمورد جنبش سبز ، تفکر ، و چالشهای موجود

مصاحبه با مرتضی کاظمیان – روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی ایران
درمورد جنبش سبز ، تفکر ، و چالشهای موجود


سعید سلطانپور
-تورنتو
u@itctv.ca





مرتضی کاظمیان عضو شورای مرکزی انجمن دفاع ازآزادی مطبوعات و از فعالان ملی مذهبی ساکن تهران هست که دعوت ما رابرای یک گفت و گوی تلفنی پذیرفتند.
سر ساعت تعیین شده با توجه به 8 و نیم ساعت تفاوت ساعت ، تلاشهای من برای تماس با نلفن همراه نتیجه نداشت . به کاظمیان اشغال تلفن دستی ( همراه ) را گفتم وی گفت اینجا تلفن های همراه هم مشکلات خارج از اراده ما دارد. به وی گفتم تاریخا یکی از مشکلاتی که برای ما ایرانی ها وجود داشته است ، این بوده است که سرنوشت ما خارج از اراده ما بوده است . در هر حال این گفت و گو قرار بود 20 دقیقه باشد که آقای کاظمیان با بردباری و حوصله به سوالات من پاسخ گف و یک ساعتی را با ما بودند . البته گذشت روزها و سرعت حوادث در ایران ، نیاز به گفت و گو های مستمر و اطلاع رسانی بیشتر دارد که متاسفانه بدلیل محدودیت های ایجاد شده برای روزنامه نگاران و شخصیت های سیاسی و اجتماعی ،دست ما را برای گفت و گو برای این زحمتکشان و درد کشیدگان آبادی و آزادی ایران ، می بندد.
ما سعی می کنیم به اندازه توانمان ، نظرات جریانات مستقل و مردمی داخل کشور را د ر راستای اطلاع رسانی و ارتقا گفت و گوو انجام دهیم . در زمانی که متن را بدلیل فشارهای امنیتی برروی روزنامه نگاران برای نظرنهائی ،ارسال کردم . این زمان طول کشید . در تماس تلفنی با منزل ایشان ، همسر شان از دستگیری مرتضی توسط نیروهای امنیتی خبر داد . با مشاوره با دوستان روزنامه نگار ، انتشار این گفتگو را تا آزادی ایشان تعویق انداختیم زیرا قصد ما اطلاع رسانی هست و نه ایجاد مشکل برای روزنامه نگاران داخل کشوری که متاسفانه هر روزکانالهای ارتباطی خود را از دست می دهند .
غم نان و دغدغه آزادی و شمشبر دامکلس زندان بر سر این عزیزان رسانه ای مستقل که رکن اصلی و شاخص مهم و میزان سنج ادعاهای دولت ها و دولتمردان در سراسر دنیا بخصوص ه ایران هستند ، شرایط سختی را فراهم کرده است . خوشبختانه مرتضی کاظمیان دیشب با وثیقه آزاد شده است . لذا این مصاحبه را با تاخیر و با درود به ایشان و همکارانشان در ایران ، منتشر می کنم .

.

آقای کاظمیان ، تفکر جنبش سبز را چگونه می بییند ؟ در بیرون تفکر همگونه چه بنظر نمی ا
ید ؟



کاظمیان : اجا زه بدهید در ابتدا یک توضیحی را عرض کنم . جنبش سبزیک جنبش اجتماعی هست با تعریف عام که از ان تعریف می شود. این جنبش واکنشی است به وضع بحرانی فعلی که این واکنش اغلب از طریق شکل گیری یک هویت مشترک برای یک همبستگی نو رخ می دهد و محصول یک اقدام جمعی هست و به عبارتی تجلی احساسات مردمی هست که محروم هستند و حول ان جنبش پیوند خورده اند . این جنبش بر اساس همبستگی جمعی رخ می دهند. ..بطور خلاصه می شود گفت نتیجه واکنش مردم هست ..
نقطه عطف جنبش سبز همانطوری که شناخته شده است انتخابات 22 خرداد بود ه و هست . و اتفاقاتی که بعد از ان کلید خورد.



مردمی که حضور چشمگیری در انتخابات داشتند و از این دو نامزد ( موسوی و کروبی ) حمایت می کردند.
نسبت به نتیجه انتخابات معترض بودند و افکار عمومی یک امر مشترکی را وجدان جامعه کرده بود.
البته سرکوب خشن و بر خورد خونین در مقاطع مختلف با معترضان ، همراه با بازداشتهای گسترده و
اعتراف گیری ها وتداوم سرکوب ها و افزایش محدودیت برای منتقدان و مخالفان به خصوص علیه نمادهای ان کروبی و موسوی با هدف انکار این جنبش را نمی توان نادیده گرفت.

این مجموعه زیر جنبش سبز تعریف شده است که علیرغم همه تکثر و تنوع در همه طیف ها در مورد دمکراسیزاسیون و برگزاری انتخابات ازاد به یک به منافع مشترکی رسیده اند . البته باید گفت که جنبش سبز شاخصه های جدیدی از خود نشان داده است که تقریبا با جنبش های 100 ساله اخیر متفاوت هست مانند :بردباری ، عقلانیت ، پیوند با مدنیت ، کنش اخلاقی و عدم خشونت که در مقاطع مختلف بویژه د رراه پیمائی های اخیر شهروندان معترض خود را نشان داده است این رفتارهای مدنی خود را به عنوان شاخصه جنبش تثبیت کرده است .

سلطانپور:
شاخصه ها را درست گفتید به همین هم جنبش سبز توانست هم توجه همه مردم جهان و دولتمردان را بگیرد و هم در داخل سرکوب نشود. وقتی بیاد بیاوریم که بعد از انقلاب 57 هر جناح حاکمیت که در انتخابات برنده شده است ، جناح دیگر تمام عیار دستور کار منجمله حذف فیزیکی جناح مغلوب را اولویت قرار داده است .
یعنی شواهد قبل ازانتخابات نشان می دهد که قرار بوده جناح دیگر حذف کامل شود، پس چرا فکر می کنید مردم مدارا کردند. آیامعترضین چاره ای دیگر یغیر از خویشتن داری و مسالمت داشتند؟

کاظمیان :


اینکه چاره ای داشته باشند یک بحث هست و اینکه تجربه کنش سیاسی مردم ایران در مواقع دیگر دم بحث دیگری هست . امروزه می توان گفت که نهادهای مدنی در ایران و لایه ها ی اجتماعی روند دموکراسی به این بلوغ رسیده است که مسالمت آمیز رفتا ر کند. آنها به این نتیجه رسیده اند که بهتر است شاخه گل اهدا کنند ، یا دست خودرا با نشان دادن علامت پیروزی بلند کنند و یا با سکوت ، مخالفت مدنی خود را بیان می کنند.
برای رسیدن به یک نقطه اید ه ال برای کشور و همه مردم به خواستهای بخش های عمده ای از مردم معترض نیز تمکین کند.

سلطانپور:

آقای .ضرغامی رئیس تلویزیون بعد از ماهها سکوت در 20 آبان در کنفرانس خبری گفت : به آقای موسوی گفتم که شما به مدد تبلیغات صدا و سیما جایگاه خوبی پیدا کردید.3 1 میلیون رای بالائی هست . این را قدر بدانید. " براستی آیا موسوی نمی توانست به دوردوم راه بیابد در حالیکه بخشهای وسیعی از مردم خواهان تغییر بودند.


کاظمیان :

موسوی 13 میلیون رای داشت که نشان از اراده برای تغییر در طبقات متوسط و مدرن ایران از ماهها ی قبل از انتخابات ایجاد شده بود. به عنوان مثال استقبالی که از اعلام نامزدی آقای خاتمی شد. این کاملا اشکار بود که اتفاق جدیدی رخ داده است . این فضا را می شد قبل از اعلام نامزدی آقای موسوی حس کرد که خود متاثر از 4 سال ریاست جمهوری دوره اول آقای احمدی نژاد و گروه همفکرش بود . یعنی خواست تغییر ، خواست قوی بود که رخ هم داده بود.
اما نکته مهمی را نمی توان منکر شد. نحوه مناظره ها (برای اولین بار به مثابه یک اتفاق جدید) توانست نقش قابل ملاحظه ای در شکل گیری افکار عمومی برای شرکت در انتخابات داشته باشد . اما اینکه این مشا رکت سمت و سویش مشخص نبود ، درست نیست زیر ا بخش های قابل ملاحظه ای برای تغییر در نحوه اداره کشور بود که این بارتصمیم به شرکت در انتخابات را گرفته بودند .
به همین دلیل هم مشارکت چشمگیر در 22 خرداد رخ داد. البته فراگیری گسترده و نفش صدا و سیما قابل مقایسه با هیچ رسانه دیگری نیست . ولی اینکه تلویزیون باعث شد اقای موسوی 13 میلیون رای بیاورد با توجه به میل قوی بخش های عمده برای تغییر را نمی توان پذیرفت .



سلطانپور:آقای کاظمیان سوالی هست که می توانید شما جواب ندهید. آقای ضرغامی می گوید که ما بعد از انتخابات به موسوی و کروبی اجازه استفاده از تلویزیون را ندادیم زیرا آنها ، قواعد بازی دموکراسی را بلد نیستند. آیا براستی در ایران قواعد دموکراسی وجود دارد ؟ چه کسی آنرا تعریف می کند .؟ کجا نوشته شده است که حداقل نسل بعدی ها انرا رعایت کنند.

کاظمیان :


چیزی که آقای ضرغامی به عنوان قواعد اشاره می کنند شاید تقلیل یافته این باشد که نامزد شکست خورده باید نتیجه انتخابات را بپذیرد. اما اینجا از یک اصل غفلت می کنند که دموکراسی لوازم و پیش نیاز خود ش رادارد . آن جریانی که عدم بی طرفی خودش را نشان داده است صلاحیت اظهار نظر نهائی را ندارد.

فعالیت رسانه ای از طرف جریان مسلط تعریف شده است . هیچ جریان دیگری ، امکان طرح نظرات خود را ندارد مگر اینکه در چارچوب نظر اقتدارگرایان باشد. صدا و سیما با فیلتر شدید از مواضع مخالفان و منتقدان جلوگیری می کند.

اساسا آنچه که در مقطع انتخابات دوره 10 ریاست جمهوری رخ داد خارج از اراده مدیران ارشد صدا و سیما وسیاستگذاران ن بود د رهر حال بنظر می رسد که ایشان هست که در سیاست خودشان بازنگری تحدیدی کرده اند.
( توضیح – در زمانی که کاظمیان و ده ها روزنامه نگار زندانی شده بودند، صدا وسیما اقدام به یک مناظره کرد که حتی در ان حد هم ادامه پیدا نکرد )

سلطانپور :

هیج کدام ا ز نامزدهای انتخاباتی و کاندید پیروز اعلام شده احمدی نژادمایل نیستند با رسانه های مستقل ایرانی خارج کشوری مصاحبه کنند . شما تحلیلی در این مورد دارید ؟



کاظمیان :

عدم مصاحبه ویا رویکرد به رسانه های خارج از طرف نیروهای داخل حکومت و بیرون از آن ، بخشی که به احمدی نژاد اشاره کردید مواردمتعددی مصاحبه کرده اند و البته گزینشی بوده است .


سلطانپور :
احمدی نژادبا سی ان ان مصاحبه کرده است که میلیونها مخاطب امریکائی دارد وی علاقه زیادی به مصاحبه ا رسانه های امریکائی دارد .

کاظمیان :
دفتر ریاست جمهوری می تواند گزینش بهتری را انجام بدهد بخش های که بر می گردد به این نحوه کیفیت مصاحبه ها و سوالات تقریبا مشخص هست . بندرت پرسش های معنی داری از طرف خبرنگاران مطرح شده است .
سلطانپور:

در این مقطع ضعف اطلاع رسانی از معترضین مانند موسوی و کروبی بشدت احساس می شود . چرا ضعیف عمل می کنند ؟البته آقای عیسی سحر خیز قول مصاحبه با آقای کروبی را در دور دوم دادند که البته نه تنها به دور دوم کشیده نشد که خود آقای عیسی سحر خیز هم با خشونت دستگیر و زندانی شده است . که امیدواریم هر چه زودتر ازاد شوند .

کاظمیان :
شخصیت های منتقد و اصلاح طلبان با توجه به فضای تبلیغاتی و فشارهایی که هست معمولا مرزبندی با رسانه های خارجی دارند. هر چند بسیاری از این مرزبندی ها شکسته شده است زیرا داخل کشورروزنامه های مستقلی وجوددارند که با خودسانسوری روبر و هستند .
به این معنا گریزی بغیر از رسانه های مجازی و خارج از کشوری نمانده است . هر چند متاسفانه اینها جای رسانه ملی رانمی گیرد که دراختیار جناح خاصی هست.



سلطانپور :
شما در نوشته هایتان از آقای موسوی به عنوان راهبر استفاده می کنید آیاراهبر با رهبر و رهبری تفاوت دارد
؟ شما ایشان را با زنده یاد دکتر مصدق مقایسه کرده اید آیا واقعا اقای موسوی در اندازه های دکتر مصدق هستند ؟ دلیلتا ن چیست ؟


کاظمیان :

من در مقام ارزیابی ایشان ، من آقای موسوی را به عنوان یک راهبر مدرن یاد کرده ام انه هم بدلیل پاره ای ا ز خصوصیات هائی که ایشان از خود نشان داده اند که مشابهاتی باکنش سیاسی مرحوم دکتر مصدق هست .
اقای موسوی بدلیل رهبر کلاسیک قابل تعریف نیست هر چند یک رابطه همدلانه بین جنبش سبز و موسوی و کروبی و خاتمی وجوددارد ولی این به معنای رهبری انان نیست . به عنوان یک نماد جنبش سبز مطرح هستند.
مهمترین شاخص ها ی موسوی این هست که تکثر را در جنبش سبزشناخته و همزیستی مسالمت امیزادیان و اقوام را به رسمیت شناخته است .
تقویت وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی ، بازسازی اعتماد ملی ،تامین ازادی های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استراق سمع ،ازادی احزاب . برابر ی در برابر قانون که در قانون اساسی هم هست . صرف نظر از این تاکیدها
اقای موسوی خود را خورشید پندار قرار نمی دهد.و حرف اول و اخر را بزند نمی داند.
بادرس آموزی وبا توجه به ابتکارات جنبش مدرن همراه با این جنبش باشد به عنوان یک نماد نه کسی که حرف اول و اخر را بزند. موسوی خود را یک اصلاح طلب اصولگرا با رویکرد ی جمع گرامی داند.
موسوی پای ارزشها و اصولی که به ان معتقد هست ایستاده هست و هزنیه های زیادی را هم ایشان و هم آقای کروبی پرداخته است .


سلطانپور
شورای ملی مذهبی ها بیانیه ای داده است و از ان در مورد شعارهای رادیکال برخی از دوستان هشدار داده است . شما به عنوان یک فعال ملی مذهبی ، می توانید بگوئید این دوستان چه کسانی هستند ؟ و شعار های رادیکالشان چیست ؟


کاظمیان : برخی شعارها به تعبیر ی رادیکالتر هست مانند استقلال ازادی جمهوری ایرانی و
نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران /شعار هایی هستند که با مطالبات مرد م همسوئی ندارد.
این شعارها بهانه هایی به اقتدار گرایان داده است .و اینها بنظر من و دوستان ملی مذهبی باعث می شود توهماتی بوجود بیاد که میشود ره صد ساله را یکشبه پیمود که میتواند موجب نا امیدی مردم بشود. در واقع بخش قابل توجهی از نیروهای فعال داخل کشور وخارج از حاکمیت بر این عقیده هستند که می شود در چارچوب قانون اساسی خواستها را پیگیری کنیم . می شود با بازخوانی قانون اساسی انقلاب 57 که بطور مشخص آزادی فعالیتها ، جرم سیاسی و جرایم مطبوعاتی و حقوق اساسی مردم در آن تعریف شده است، پیش رفت.


سلطانپور : حرف شما از یک منظر درست هست ولی اجازه بدهید تجربه انقلاب را با شما در میان بگذارم . در ان راه پیمائی ها نیروهای چپ کم بودند ولی حضور داشتند و شعارهای خودشان را مطرح می کردند. اتفاقا با همین منطق که فعلا جای طرح این شعارها نیست و باید علیه شاه وحدت داشت ، جلوی طرح آنرا گرفتند و می دانید که نتیجه آن جلوگیری ، زندانی شدن و کشته شدن هزاران نفر و بزرگترین مهاجرت میلیونی در تاریخ ایران ، شد .
چرا نباید همه تفکرات و جریانات سیاسی شعارهای خودشان را بدهند و از طریق گفتمان این مسائل را پیش ببریم . یعنی : این شعار " همه با هم" مرزهایش روشن شود. این که " همه با هم ولی پیرو من " چیزی که بنظر می اید اقای گنجی به ان اصراردارد ، تجربه جمهوری اسلامی نشان داده است که نتیجه بهتری از سال 57 نخواهد داشت .
هر کس به اندازه وزنی که دارد باید نه از صف بیرون انداخته شود. در صف باشد ولی نه از صف جلو بزند .
فراموش نکنید که قرار نیست حاکمیت با دیگران گفت و گو داشته باشد و یا به دیگر بخشها سهمی بدهد چون اگر قرار بودکه دیگران را نیز مشارکت بدهد که کار به اینجا نمی رسید .
شما عرفات را ببییند فلسطین مستقل می خواست بهش یک سرزمین محدودی رادادند . کسی اگر سیاستمدار باشد می داند که باید دست بالا بگیرد تا چیزی به وی بدهند . چه اشکالی دارد که جمهوری ایرانی مطرح شود؟

کاظمیان :

اولا هیچ جریانی در داخل کشور دهن کسی را نبسته هست. دوما یکی از ویژگیهای جنبش مدرن این هست که
رهبری این جنبش رسانه ها هستند . تکنولوژ ی ارتباطات در اختیار مخاطبان قرار داده است . با وجودشبکه های اینتر نتی و ماهواره ای . تقریبا می شود گفت که هیچ جریان سیاسی و تفکر نیست که تریبونی نداشته باشد . البته برد مخاطبان جای گفت و گو دارد.

برخی از سیاستها ، جریانانی را که همسو با خود نیستند را به گفتگوفرا خوانند. همین تضارب آرا و گفتگوی دو طرفه یک نتیجه مثبت همین جنبش هست . جنبش متکثر هست از نیروهای ملی مذهبی، اصلاح طلب – ،جنبش زنان – دانشجویان ، اقوام و کارگران و .. که مطالبات خودشان را با مطالبات مشترک خود را تنظیم می کنند. البته انها خواستهای خاص خودشان را هم مطرح کنند . جنبش بطور عام عقلانیت متوسط را حاکم کرده است . و به همین دلیل برخی از شعارهای مطرح شده در روز قدس ، در 13 ابان تقلیل یافته است . یعنی
این گفتگو در فضای مجازی به این نتبجه رسیده است که به برخی خواسته ها و شعارها تاکید بیتشری داشته باشند . مانند تشکیل کمیته حکمیت یا اصلاح قانون انتخابات ،مجازات امرین و عاملین ،رسیدگی به اسیب دیدگان حوادث تضمین حقوق مردم برای تچمعات ، منع مداخلات نظامیان در امور سیاسی و امور اقتصادی
بنظر می رسد این مطالبات در بیانیه 11 هم تاکید شده است پیرامون این بیانیه وحدت داشته باشند .
سلطانپور

چند تا روزنامه نگار در زندان هستند ؟

کاظمیا ن :
.بعد از 22 خرداد در حدود 100 روزنامه نگار و وب لاگ نویس دستگیرشدند که در حال حاضر
حدود 20 نفر باقی مانده اند . چهره های شاخصی مانند دکتر احمد زیدابادی و مهندس کیوان صمیمی ازفعالین ملی مذهبی جز این زندانیان هستند . روزنامه نگاران دیگر ی مانندعیسی سحر خیز ،بهمن احمدی اموی، سعید لیلاز ،نورانی نژاد، مسعود باستانی – ساسان آقائی – شیوا نظر اهاری از بازداشتی های مطبوعاتی هستند.
برخی از دوستان که فعالیت سیاسی و روزنامه نگاری مشترک داشتند مانند تاجزاده و عطریان فر نیز بازداشت هستند.

البته علاوه بر بازداشت ها ، باید از فشار های مستقیم و غیر مستقیم نیز یاد کرد. . بسته شدن روزنامه سرمایه - و خبر را نیز در راستای این فشارها باید دانست.

سلطانپور:
اقای کاظمیان د رعین ایمان به تکامل و استمرار مطالبات حق طلبانه مردم ، با توجه به تجارب قیام 28 مرداد ، انقلاب بهمن 57 و اشغال سفارت امریکا شما چرا فکر می کیند این بار نتیجه بهتری خواهد داشت . خلاصه نقطه سر خط د راین 100 سال اخیربرا ی نسل های ما تکرار شده است . الان هم موج پناهندگی های جدید منجمله مطبوعاتی ها و مهاجرت ها اغاز شده است .تا چه حد باید خوش بین بود. ؟


کاظمیان:

البته من با شما هم عقیده نیستم . نقطه سر خط نبوده است . یک شکاف جدی بین ازادیخواهان و جریانات خودکامه ادامه داشته است و همچنان دغدغه دموکراسی خواهی وجود دارد ولی انچه که در این ماهها امیدواری بیشتر می دهد افزایش نرخ باسوادی ، افزایش طبقه متوسط و مدرن شهر نشین ، همچنین شاخص هایی مانند عقلانیت ؛ بردباری ،رفتار مدنی ، پرهیز ا ز عدم خشونت – همه اینها نشان می دهد کعه تفاوت کیفی وجود دارد . از سوی دیگریک اتفاقی در حال حاضر درجهان رخ داده است دهگده جهانی شدن ،. فر اوری اطلاعات انتقال اخبار و تضارب افکار و همزیستی را بیشتر کرده است

اینها در اختیار جنیش مدنی مردم ایران هست .پشتوانه های برای ادامه روند جنبش مردم ایران هست که بطور گام به گام برای ایرانیان رقم بزند. جلو ه های خیلی خوب و احترام بر انگیزی از سوی جریانان سیاسی شاهد هستیم .
بنوعی تفکر و تکثر از طرف همه جریانها فهم شده است . آقای موسوی هم به این تاکید دارد همه این عوامل امید را افزایش می دهد. هرچند من در مورد موانع جدی ومدنی جلوی جنبش نیز دغدعه دارم .
جریانی که هم رسانه ملی و درامدهای نفتی را در اختیار دارد ،توان تهیج برخی از لایه های کم دانش جامعه را دارد. ولی این جریان به رغم تمامی تهدیدها در روز قدس و روز 13 ابان و 16 اذر نتوانسته از طرح خواستهای حنبش سبز ، جلو گیری کند و نیروهای تکثر گرا توانسته اند خواست های خود را مطرح می کند


سلطانپور: فقدان ایت االله منتظری در جنبش سبز را چگونه تحلیل می کنید ؟
.

کاظمیان :

رگذشت آیت‌الله منتظری از هر زاویه كه مورد ارزیابی قرار گیرد، ضایعه‌ا ی غیرقابل جبران برای ایران و ایرانیان است. فقیه آزاده از چنان ویژگی‌هایی برخوردار بود كه به دشواری بتوان فقدان او را به این زودی و سهولت، پركرد. صراحت زبان، صداقت، شجاعت، آزادگی، دانش و بینش، پاكی و بی‌آلایشی، مدارا و صبوری، بی‌تكلفی وفروتنی، و سابقه‌ی طولانی مجاهدت و تلاش برا ی آزادی و استقلال و آبادانی ایران، تنها برخی از این ویژگی‌ها محسوب می‌شوند. جنبش اعتراضی مردم ایران

البته فقدان فقیه عالیقدر را تا اطلاع ثانوی (پیدا شدن جایگزین‌/جایگزین‌هایی شایسته) "آه" خواهد کشید


با تشکر از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید.

امیدارم که همیشه مانند سروایستاده و سبز باشید .و امیدواریم شاهد ازادی همه روزنامه نگاران زندانی باشیم .
کاظمیان
با تشکر از شما

مصاحبه تلویزیونی را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید
www.youtube.com/glassceilingtv

0 Comments:

Post a Comment

<< Home