Friday, October 08, 2010

مصاحبه با راب فورد کاندیدای شهرداری تورنتو


مصاحبه با راب فورد کاندیدای شهرداری تورنتو
سعید سلطا نپور
بعد از بر گزاری مناظره با شرکت 4 کاندیدای شهرداری تورنتو در ساختمان شهرداری نورث یورک که به همت کنگره ایرانیان کانادا، در 12 سپتامبر برگزار شد بدلیل فرصت کم برای طرح همه سوالات ، در روز دوشنبه 27 سپتامبر در دفتر کارخانه راب فورد د ر غرب تورنتو ، پذیرای ما بود.
یکی از تفاوت های راب فورد با دیگران این است که به خودش اعتماد دارد . در مصاحبه هایش ، تنها می نشیند ، مدیرانتخاباتی اش مصاحبه را ضبط نمی کند ، سوالات را از قبل نمی پرسد ، جوابهایش را کوتاه می دهد و شعار پردازی نمی کند ؛ به یک کلام ساده پای حرفهایش می ایستد ( درست و یا غلط بودن آن را مردم و زمان ثابت خواهند کرد ) . توماس والکوم – ستون نویس تورنتو استار در 25 سپتامبر می نویسد که علیرغم حملات برخی رسانه ها ، برنامه فورد و اسمیترمن هردو یکی هست باضافه اینکه اسمیترمن می خواهد یک سال مالیات را ساکن کند که به مفهوم بدهی بیشتر شهرداری خواهد بود . صرف نظر از سیاستهای اقتصادی فورد که کاهش هزینه ها و کاهش کارمندان شهرداری و اثرات ان بر جامعه ایرانی بطور فردی و گروهی ، که جای بحث های کارشناسی دارد ، انتخاب فورد که فساد مالی ندارد چهره سیاسی تورنتو و استان را دستخوش تغییرات جدی خواهد کرد .
عملکر د ضعیف میلر در دوران شهرداری اش ،بدهی 800 میلیون دلاری شهرداری ، جنگ سیاسی بین اتحادیه کارکنان شهرداری و شهردار که باعث شد میلربه بهانه اینده دخترانش نامزد دور سوم نشود ، رسوایی مالی یک میلیارد دلاری جورج اسمیترمن در وزارت بهداشت که وی را مجبور به استعفا کرده بود ، ضعف جو پانته لونی سوسیال دمکرات ( معاون میلر ) که هر گز نتوانست خود را از زیر سایه میلر بیرون بیاورد و علیرغم سابقه 29 ساله در رده سوم مسابقه قرار دارد ، همه دست به دست هم داده اند تا د ربرابر فورد محافظه کار که با شعار مالیات کمتر و هزینه کمتر ، حالت تدافعی قراربگیرند .
سعید سلطا نپور : اجازه بدهید با توجه به وقت شما ، مستقیم به سوالات بپردازیم
نظر شما راجع به مناظره برای کامیونیتی ایرانی کانادایی چه هست ؟
راب فورد : خوب بود . خیلی خوب بود . سوالات زیادی شد . من فکر می کنم کامیونیتی شما متوجه شد که من تنها کانیدایی هستم که می توانم هزینه های شهرداری را کنترل کنم .
سعید سلطانپور : شما در حال حاضر پیشتاز هستید ( سپتامبر 27) . در سال 2003 هم باربارا هال ( شهردار قبلی تورنتو – لیبرال ) دربرابر دیوید میلر تازه کار ( سوسیال دمکرات ) پیشتاز بود ولی با ورود رسانه ها به نفع میلر که از پشتیبانی اتحادیه های کارگری برخوردار بود ، شرایط در 3 هفته تغییر کرد . شما چه فکر می کنید ؟
راب فورد : من همیشه گفته ام ، آنچه مهم است روز دوشنبه 25 اکتبر است . اینکه نظر سنجی ها الان چه می گویند مهم نیست ، نظر مردم روز 25 اکتبر مشخص می شود که مهم است . تمرکز من در حال حاضر روی رای گیری در مراکزی که پشاپیش برای رای گیری در روز 5 اکتبر باز خواهند شد ، می باشد . من یک مبارزه انتخاباتی خوبی را پیش برده ام . مردم هم این را خوب می دانند که من جلوی ولخرجی های شهر داری را خواهم گرفت.
سعید سلطانپور: یکی از ایرانی ها پرسیده است شما که در کار تجارت ادم موفقی بوده اید چرا وارد عرصه سیاست شده اید که پراز چالش است ؟
راب فورد : اتفاقا به همین دلیل وارد سیاست شدم چون تجربه موفقی از تجارت دارم و به همین دلیل هم در شهرداری می توانم موفق بشوم. می توانم شهر را متحول کنم که زیر بدهی و مالیات قرار گرفته است .
سعید سلطانپور : تاکتیک " ترساندن " در خیلی جاها موفق بوده است ، آیا این تاکتیک بر شما و رای دهندگانی که هنوز تصمیم خود را نگرفته اند ، چه تاثیری می تواند داشته باشد ؟
راب فورد : من در مورد تیم ها ی انتخاباتی دیگران نظری ندارم زیرا بهترین تیم انتخاباتی را داریم . هزاران داوطلب از مردم می خواهند که به راب فورد برای شهرداری رای بدهند.
سعید سلطانپور :بسیاری از مردم به شما اعتماد کرده اند ، چه کار می کنی که آنها را ناامید نکنی ؟ از سویی تعدادی از محافظه کاران استانی و فدرال در کنار یکدیگر به نفع رقیب تو ( اسمیترمن ) قرار دارند ؟
راب فورد : برا ی من مهم نیست . آنها هر کاری را که می خواهند می توانندبکنند. سیاستمداران حق رای دارند و می توانند از هرکس که می خواهند حمایت کنند . من هم در سطح استانی و فدرال حامیان زیادی دارم . من نگرانی ام در مورد شهروندان تورنتواست . من بر سرحرفهای خود خواهم بود.
سعید سلطانپور : اصوالا انتخابات شهرداری ها ، حوصله بر وکم هیجا ن است ولی این بار به دلیل حضور شما ، داغ شده است .
راب فورد : تعداد کسانی که به من می گویند تا بحال در انتخابات شرکت نکرده ایم ، کم نیستند ولی می گویند بخاطر تو ، این بار رای می دهیم. آنها این دفعه به من اعتماد می کنند . آنها می دانند به کسی مانند اسمیتر من ، که یک میلیارد دلار در وزارت بهداشت را حیف و میل کرد ه است ، نمی توانند اعتماد کنند
سعید سلطانپور : اسمیترمن در مناظره کامیونیتی ایرانی گفت که وی به قرارداد با شرکت سامسونگ ( کره ) در مورد انرژی سبز افتخار می کند ، در حالیکه بنظر می اید این قرارداد 7 میلیارد دلاری بدون اعلام مناقصه بوده است . نظر شما چیست ؟
راب فورد : این هم یکی از آن قرارداد هائی است که تنها با یک شرکت بدون مناقصه بسته شده است . ما در شهرداری به هیچ وجه از این قراردادها با یک شرکت نخواهیم نداشت . من می خواهم بدانم که این یک میلیارد دلار مالیات ما چه شده است ؟
سعید سلطانپور: شهرداری تورنتو با بیش از 40 هزار کارمند ، یکی از بزرگترین سازمانهای کاناداهست ، شهردار هم اجازه اخراج حتی یک نفر را هم ندارد . آیا واقعا دریک موسسه به این وسعت می شود گفت که هیچ ادم بدی پیدا نمی شود ؟ چه کسی شهر را ادار ه می کند شهردار یا کارمندان شهرداری ؟
راب فورد : من اعتماد و احترام رای دهندگان را به عنوان شهردار را خواهم داشت و من در شهرداری مطمئن خواهم شد که همه کار می کنند و اگر کسی خوب کا رنکرد و جواب ارباب رجوع را نداد از وی توضیح خواهم خواست . اگر توضیح قانع کنند ه نباشد ، انوقت کس دیگری را جانشین وی خواهم کرد که جواب ارباب رجوع را بدهد.
سعید سلطانپور: یکی از مجموعه سازان ایرانی گفت که مجوز ساخت فاز دوم اپارتمانهای آنها ، نزدیک به یکسال طول کشیده است . در همان زمینی که ساختمان اولی درحال اتمام هست . در این شرایط بد اقتصادی ، چرا با سنگ اندازی ، جلوی ایجاد کار گرفته می شود . شما چه کار خواهید کرد ؟
راب فورد :
وقتی فورد شهردار شود ، جوازهای ساختمانی سروقت داده خواهد شد . من یک بازرگان هستم و حقوق کارمندان و کارگران را می پردازم . بنابر این بخوبی می دانم سروقت بودن و حقوق انها را دادن ،یعنی چه . وقت یعنی پول . برای کسانی که کسب و کار دارند این مسئله مهمی است . شما نمی توانید به کارمندی پول بدهید واو کار نکند . اگر شهرداری سروقت به ساختمان سازان ، جواز ندهد ، انها پول از دست می دهند و یکسال تلف می شود.
سعید سلطانپور:یک سوال دیگر از جامعه ما ، اقای رضا ابونبی می پرسد ، ایا شما مطمئن هستید که مالیات وضع شده بر زمین را لغو خواهید کرد ؟ آیا قول تو خالی نیست ؟
راب فورد : من مرد عمل هستم . آنچه را که در 10 سال گذشته در شهرداری گفته ام ، عمل کرده ام. با 2هزار دلار در سال هزینه من بوده است . با دو کارمند دفتر شهرداری خود م را گردانده ام د رحالی که به من می گفتند با 4 نفر کمتر ممکن نیست . من اینکار را کردم و شد.
سعید سلطانپور: شما چهره سیاسی شهر را عوض خواهید کرد .برخی می گویند شما ضد اقلیتها هستید ؟
راب فورد : این خیلی مسخره است. من نماینده منطقه ای (اتوبیکوک شمالی ) هستم که بیشترین تنوع قومی را دارد و من با 70% آرابرنده شده ام . پدر من یک پسر از مراکش را به فرزند خواندگی پذیرفته است .من 6 سالی است که برادر مسلمان دارم . بار دیگر می گویم این اتهامات بی پایه است .
سعید سلطانپور: همسایه کارخانه شما ، یک ایرانی هست
(دفتر راب فورد کنار یک شرکت پنجره سازی هست که صاحبان ان ایرانی تبار هستند و در مقاله ای در تورنتو استار چندین سال قبل ، نوشته بود که پنجره های پارلمان در اتاوا را طراحی و نصب کرده اند . )
راب فورد : بله ، داریوش را می گویید
سعید سلطانپور:
چه پیامی به جامعه ایرانی تورنتودارید ؟
راب فورد : من تنها از شما می خواهم که بیرون بیایید و رای بدهید . ایرانی ها سخت کوش و خانواده مبنا می باشند . خانواده برای آنها خیلی مهم است . انها باهوش هستند و برای شهر تورنتو و کانادا کارهای زیادی کرده اند . من مطمئن هستم که آنها تصمیم درستی خواهند گرفت و به من رای خواهند داد.
سعید سلطانپور: با تشکر از وقت شما . می دانم که روز یکشنبه 17 اکتبر با کامیونیتی ما دیداری خواهیدداشت .
راب فورد: بله . انجا شما را می بینم.

با تشکر از جمشید باقر زاده و آدرین ( مدیر برنامه های فورد ) که این مصاحبه را برای ما ممکن ساختند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home