Wednesday, July 26, 2006


آيا اپوزيسيون وابسته از تجارب حزب الله لبنان درس خواهد گرفت ؟

سعيد سلطانپور
ssultanpour@yahoo.com
تجربه حزب الله لبنان درس تاريخی
22 جولاي 2006 برابر با 2 مرداد
1385
شيخ حسن نصرالله در حرکت اخير و اسارت گرفتن 2 سرباز اسرائيلی و کشتن 8 سرباز کليد جنکی نا خواسته را
عليه مردم لبنان را زد که تا کنون منجر به کشته شدن 400 نفر و زخمی شدن بيش از هزار نفر و آواره شدن 500 هزار لبنانی و ويران شدن تاسيسات زير بنائی توسط اسرائيل شد. . از ان سو هم هزاران اسرائيلی بدليل موشکهای حزب الله ( 30% جمعيت شمال اسرائيل ) مجبور به ترک خانه های خود شده اند که البته كشاني هم كه مانده اند دسترسي به پناهگاه دارند كه قابل قياس با ليناني هاي بي دفاع نيست.

اينکه لبنان خط اول درگيری بين جمهوری اسلامی و سوريه از يکسو و آمريکا و اسرائيل از سوی ديگر است نکات مورد اشتراک تمامی تحليل گران هست . اينکه حزب الله بدستور جمهوری اسلامی اين عمليات را انجام داده و يا ا مستقلا انجام داده است هنوز روشن نشده است ولي نكته مهم اين است كه اسرائيل اماده حمله بوده است . در هرحال هر چه نتبجه اين جنگ باشد اين جنگ نقطه عطفی در تاريخ خاورميانه هست كه مرزبندي هاي را روشن و تعميق كرده است.
بررسی دلايل اين حمله از هر دو طرف نياز به بررسی مفصل و جداگانه دارد ولی يک نکته جای تعمق دارد
و ان اين است در شرايط حساس فعلی عملا هيچ کدام از دو کشورسوريه و ايران از حز ب الله حمايت نظامی نکرده اند . امروز دولت سوريه اعلام کر د که اگر اسرائيل به طرف مرز سوريه نزديک شود اين کشور وارد عمل خواهد شد. از انسو فيروزابادی رئيس ستاد مشترک گفت که ما از حزب الله بطور نظامی حمايت نخواهيم کرد .يعني سكوت عليرغم سركوبي حزب الله و بمباران دره بقاع و در نظر گرفتن اين موضوع كه حزب الله طرفدار سوريه است و تضعيف حزب الله تضعيف سوريه و ايران است .
هر چند جمهور ي اسلامي خط اول جبهه خود را در لبنان ايجاد کرده است ولي اين لبناني ها هستند که بايستی بهای سياست خارجی جمهوری اسلامی را بپردازند.

با توجه به وابستگی بسياری از رهبران عرب مانند سعودی و مصر و اردن به امريکا و رابطه خوب انها با اسرائيل و نگراني انان از خطر حزب الله شيعه و نفوذ جمهوری اسلامی در اين مقظع آشكارا چراغ سبز به اسرائيل برای سرکوب حزب ا لله داده اند .شکی نيست که بخش نظامی حزب الله ان در دراز مدت چار ه ای بجز ادغام در ارتش لبنان نخواهد داشت . ولي بدليل ريشه دار بودن اين جريان تاريخي در لبنان اين حزب به هيچ وجه نابود نخواهد شد ودر بدترين شرايط به يك حزب سياسی صرف مبدل خواهد شد. حزب الله بدليل داشتن پايگاه قوی مردمی در بين شيعيان كه اكثريت لبنان راتشكيل مي دهند و نيز به عنوان قوی ترين حزب سياسی در عرصه سياسی لبنان و با وجود نمايندگان متعد د در مجلس از ميدان جنگ اخير در بدترين شرايط بازنده كامل بيرو ن نخواهد امد.

تجربه تاريخي اين است كه نياز به تسليحات مدرن ،‌آموزش منظم نظامي و ارتش هر جرياني را به سمت كمكهاي خارجي سوق مي دهد
تجربه تاريخي اين است كه احزابي مانند حزب الله ويا فالانژهاي مسيحي لبنان ا به رهبري سمير جعجع و ميشل عون كه از نظر مالي و لجستيك متكي به اسرائيل بودند وبه همين دليل از صحنه سياسي لبنان محو شدند. اتكاي ارتش ازادي بخش ايرلند به ليبي ، ارتش ازادي بخش ظفار به شوروي سابق ، چريكهاي ضدا انقلاب كنرتا در نيكاراگوئه كه از طرف سيا تامين مي شدند. كمك به احمد شاه مسعود د رجنگ عليه شوروري توسط سيا كه بع از روي كار امدن طالبان وي مجبور شد به دشمن سابق شوروي براي كمك تسليحاتي روي بياورد . يعني از انجا كهاين نيروها اتكا به قدرتهاي خارجي دا شته اند در شرايط نهائي مانند جنگ اخير لبنان نمي توانند روي اين قدرتهاي خارجي حساب باز كنند . زيرا قدرتهاي حامي متناسب با شرايط سياسي جهاني و منافع رژيم هاي خودشان عمل ميكنند.به طور مشخص از انجا كه جمهور ي اسلامي يك حكومت مصلحت گرا همانند آمريكا ست حتما حاضر به معامله بر سر حزب الله در ازای تضمين های امنيتی آمريکا خواهدشد . همانگونه كه در سال 2003 پيش نويس چنين قراردادي (بنابر گرارش نيو يوركر) بين سفير جمهور ي اسلامي در سازان ملل و كاخ سفيد تهيه شده بود كه با دخالت ديك چيني به جائي نرسيد.


همانگونه که صدام بعد از مرگ خمينی که شرايط سياسی و رواني مردم ايران برای عمليات آماده بود و عليرغم حاضر شدن تمامی بچه های باقی مانده از عمليات محاسبه نشده و بچه گانه از نقطه نظر نظامي ( فروغ جاويدان) برای عمليات نهائی اجازه اين عمليات را نداد. زيرا صدام می دانست که در ان شرايط هر گونه درگير با جمهور ي اسلامي از نظر سياسی برای حکومت وی ضررهاي زيادي در پي دارد . در سطور بعدي به نمونه هاي محافظه كاري عراق در عدم حساس كردن جمهور ي اسلامي را درج ميكنم.
.

ژنرال جيوش رئيس سازمان امنيت عراق ( مخابرات): من به شما می گويم که اگر عمليات انفجار داخل شهر ها مانعی ندارد موافقيم ولی اگر درگير ی نظامی باشد خير . زيرا ميان ماو ايران يک تداخل نظامی به وجود می ايد که ما در اين وضعيت نمی خواهيم پيش بيايد
مسعود رجوی : ما نفوذ می کنيم و شهر را دور می زنيم .نقطه مناسبی پيدا می کنيم و ازا نجا شليک می کنيم اگر لازم باشد شما را قبل از اجرای عمليات حتما آگاه می سازيم ( سال 2000) برای قضاوت تاريخ ص
191
جيوش : آيا عمليات روی شهری که پايگاه مورد اطمينان مجاهدين است آيا تاثيری روی امنيت عراق تخواهد گذاشت ؟ ص 197 همان منبع

جيوش : می خواهم بدانم نيروهائی که داخل داريد چقدر می توانند بدون انجام عمليات روی انتخابات تاثير بگذرانند؟ اين سوال من است فعلا عمليات را کنار بگذاريد ما می خواهيم بدانيم که بدون عمليت چقدر روی روند انتخابات تاثير دارید ؟ 205ص
رجوی : اين مثل غذائی است که گوشت نداشته باشد يعنی فقط سالاد داشته باشد 205ص

جيوش: روش و نظريه ما برا ی متوقف کردن عمليات نظامی مجاهدين به دليل خواست ما نبوده است
رجوی : چه کسی اين درخواست را کرد ه است ؟

جيوش : سفير انها در بغداد که الان مسول سازما ن امنيت است ازمن در خواست کرد
رجوی : پس چرا آنها خودشان انجام ندادند ؟
جيوش : آنها ( سپاه بدر 9) هم عمليات را متوقف کردند ص222 سال 2001


مشروعيت مردمي در تضاد با مشروعيت آمريكائي

تجربه لبنان و عراق و افغانستان بخوبي ثابت كرده است كه نيروهايئ كه از سوي امريكا حمايت شوند نمي توانند بدون كمك سربازان آمريكائي حكومت كنند. زيرا آمريكا و اسرائيل د رنزد مردم جهان اسلام و مردم كشورهاي زير ستم و عقب نگه داشته شده به عنوان سمبل زور و قدرت نا مشروع شناخته شده اند . مشروعيت جرياناتي كه از سوي مردم كشورها به رسميت شناخته نشود اعتباري ندارد و حكومتهاي وابسته و ضد مردمي هستند.
تجربه حزب اله نشان داد كه آمريكا و اسرائيل و هر قدرت مستبد ديگري مانند جمهور ي اسلامي اگر جريان مخالف حاكميت پايگاه مردمي داشته باشد و رهبران ان جريان درشرايط سخت در بين مردم باشند نمي توان به راحتي انان را منزوي كرد.
نمونه هاي روشن ان ستارخان و باقر خان که د رتبريز در محاصره در کنار مردم ماندند و مشروطه را نجات دادند . دكتر محمد مصدق كه عليرغم توطئه سيا و دربار شاه همچنان به عنوان پيشواي ملي مردم ايران كه مستقل بود مي درخشد . هم چنين مي توان از ياسر عرفا ت نام برد که آخرين کسی بود که د رسال 1982 در بيروت بعد از حملات ارتش اسرائيل سوار کشتی شد و به تبعيد رفت وي در 4 سال محاصره در محل کارش در فلسطين عليرغم بعضی از مسائل در مورد سو اسفاده هاي مالي توسط همسر و دوستان وي ؤ عرفات هم چنان اسطوره مردم فلسطين خواهد بود .يعني با تنها تبليغات نمی شود مدعي رهبر ي شد. رهبر ي مردم ارتباط تنگاتنگ با مردم دارد.


وعده حکومت ری

روايت است كه عمر بن سعد با وعده حکومت ری و شمربا وعده حكومت سرزمين ديگري سپاه امام حسين را محاصره و انان را کشتند ولی از انجا که اين قتل عام بر اثر آگاهی سازی مردم به ضد خود تبديل شد لذا اين دو هيچ کدام نتوانستند از گندم ری بخورند. شمرو عمر بن سعد در خونخواهي مردم كوفه از امام حسين به رهبري مختار ثققی به قتل رسيدند
و اکنون سخن من با خانم و اقای رجوی است که وعده گندم ری به انان از طرف نو محافظه کاران داده شده است وبه اين دليل شاهد هسستيم که به لطائف الحيل سعی می کنند حضور غير مشروع خود را که در راستای منا فع آمريکا و اسرائيل است با دروغهای گوبلزی در عراق مشروع جلوه بدهند. شماهر گز از گند م ري نخواهيد خورد.

مردم عراق و ايران قربانيان حکومت های ديکتاتور و وابستگان استعمار گر بود ه اند . شما و جريان شما در سالهاي اخير ، خود در اين ستم بر عليه مردم ايران نقش عمده اي داشته ايد .
شما با حركات سكتاريستي ، خشونت گرايانه و غير اخلاقي به ادامه استبداد ولايت فقيه و تضعيف اپوزيسيون مستقل . ملي كمك كرده ايد . اكنون نيز با اصرار در ادامه حضور غير مشروع خود در خاك عراق اتش بيار جنگ تحميلي آمريكا شده ايد . براستي اگر شما ضد بنياد گرائي هستيد چرا علاوه بر محكوم كردن جمهور ي اسلامي ، بنياد گرايان آمريكا واسرائيلي را محكوم نمي كنيد.
. از لبنان درس بگيريد. آمريكا به سربازان مجروح خود وفا نمي كند. بسيار ي از انها بدليل تمام شدن قرار دادشان با ارتش در بدترين شرايط انساني بسر ميبرند چه برسد به مزدوران خارجي اش.
صدای شوم جنگ نو محافظه کاران و اسرائيل عليه مردم ايران و عراق نشويد

شما هم به سرنوشت شمر و عمربن سعد و صدام دچار خواهيد شد. و تا ابد نفرين مردم ايران و منطقه را به خود خواهيد داشت.

آيا جريان رجوی می تواند ازعاقبت وابستگی سياسی و مالی به صدام ديكتاتور مخلوع و نو محافظه کاران آمريکا درس بگيرد؟


www.kanoun-e-bayan.blogspot.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home