Thursday, August 24, 2006

مصاحبه با دكتر فيروزه بني صدر در كنفرانس ايدز 2006 تورنتو

مصاحبه با دكتر فيروزه بني صدر در كنفرانس ايدز 2006 تورنتو

ssultanpour@yahoo.com

دكتر فيروزه بني صدر متخصص بیماریهای عفوني در بيمارستان تونون و محقق در دانشگاه پزشکی سنت انتوان پاريس در كنفرانس 2006 ايدز در تورنتو شركت كرده بودند كه در اين رابطه با ايشان گفت و گوئئ انجام داديم .
خانم دکتر فیروزه بنی صدرفرزند بزرگ دکتر ابوالحسن بنی صدراولین رئیس جمهور بعد از انقلاب هست که در فرانسه متولد و بزرگ شده است وی به ادبیات وفرهنگ و تاریخ و مسائل سیاسی ایران علاقه خاصی دارد و به همین دلیل به زبان فارسی تسلط کامل دارد . کتاب " نامه ها " که حاوی نامه های خمینی به بنی صدر و نامه های بنی صدر به خمینی و دیکران توسط ایشان جمع آوری و چاپ شده است. ایشان مقالات تحقیقی در مورد زنان انجام داده است. وی با آقای پروفسور مهران مصطفوی که سرپرست دانشکده (فیزیک شیمی) پاریس می باشد ازدواج کرده اندکه حاصل ان یک دختر5/2 ساله بنام ایران می باشد.

س.س : با سلام و تشكر از وقتتان لطفا بفرمايئد به نمايندگي از چه نهادي در اين كنفرانس شركت داشتيد ؟

دكتر ف. بني صدر :‌ من از طرف دانشگاه سنت انتوان در اين كنفرانس شركت داشتم و تحقیقی در باره بیمارانی که هم به ایدز و هم به هپاتیت C مبتلا هستند ارائه دادم.

س.س: برداشت خودتان را از كنفرانس بيان كنيد

دكتر ف. بني صدر : این كنفرانس نسبت به کنفرانس های دیگر بيشتر جنبه های سياسي و اجتماعي بیماری ایدز را در نظر دارد تا جنبه های تخصصي و علمي. هدف این است که از این طریق با آگاه ساختن افکار عمومی دنیا و فشار بر حکومتها د رامر مبارزه با بيماري مهلك ايدز پیش ببرد.


س.س :آیا اين تئوري كه آمريكا اين ويروس را ساخته علمي است؟
دكتر ف. بني صدر :‌ الان كامل مشخص شده است كه ويروس اين بيمار ي در ميمونهای افريقا وجود دارد ولي باعث مرگ انان نمي شود . احتمالا بدليل انتقال خون اين ميمونها به انسا نها از طريق شكار، این ویروس به انسان انتقال پیدا کرده است.

س.س: برنارد لويئس نماينده سازمان ملل در امر مبارزه با ايدز از برخي كشورها بويژه آفريقاي جنوبي بشدت انتقاد كرد كه اين بيمار ي را جدي نگرفته است و آنرا با تجويز ليمو براي بيماران مي خواهد مبازه كند كه بي اساس است . به نظر شما نقش دولتها چيست ؟

دكتر ف. بني صدر :‌ دولتها نقش مهمي براي پيشگيري و نيز غليه بر اين بيماري مرگبار كه جان هزاران نفر را در روز بخصوص در كشورهاي آفريقائي مي گيرد دارند. مثلا اروپای غربی بر خورد درستي در زمينه اعتياد داشته است و زمينه استفاده از سرنگ براي تزريق را حتي در زندانها در اختيار قرار داد ه است بدین ترتیب در حالی که در سالهای 80 ، 40 %‌ بیماران را معتادین تشکیل میدادند اینک تنها بیمارن جدید ایدز کمتر از 5 %‌ شان از معتادین هستند.
از سوي ديگر دولتهائي مانند بوش از انجا كه به معتادین از دید مجرم مینگرند سرنگ در اختیار آنان قرار نمیدهند و معتادین هنوز بخش مهمی از بیماران جدید را تشکیل میدهند. همین دید را رژیم ایران نسبت به معتادین داشته و همین باعث شد که معتادان عامل اصلی شیوع بیماری ایدز شوند. بر اساس يك تحقيق د رمحله شوش تهران، زندانی شدن معتادان باعث شده است میزان شیوع این بیماری سه برابرشود زیرا در زندانها از سرنگهاي آلوده استفاده مي كنند. د رحال حاضر در ايران حدود بیست درصد معتادان مبتلا به ايدز شناسائي شده اند. البته اخیرا اجازه استفاده از سرنگها در زندان داده شده است. این امر متاسفانه بیست سال بعد از اروپا صورت گرفته شده است که باعث شده که ایدز یک بیماری شایع شود و از نظر انسانی هزینه بسیار بالایی پرداخت شود. وقتی میزان ایدز در بین معتادان تا این اندازه بالاست، شیوع ایدز سریعا در بین زنان و فرزندان گسترش پیدا میکند و به معضل مهم جامعه تبدیل میگردد.
بطور خلاصه مبارزه با ایدز عوامل سیاسی اجتماعی دارد و موفقیت این مبارزه نیاز به رعایت حقوق انسان خصوصا حقوق زنان، عدم هر نوع تبعیض، مبارزه با فقر، و بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی عموم دارد. بعنوان نمونه اکنون در افریقا زنان فقیر و بدون پشتوانه و بیسواد بیشترین بیماران ایدز را تشکیل میدهند.

س.س. : آفريقاي جنوبي كه اتفاقا ثروتمندترين و پيشرفته كشور آفريقاست در مقايسه با اوگانداي فقير كه توانسته از رشد اين بيماري خوددار ي كند . نشان از اراده دولت در بر خورد اصولي با اين مقوله است

دكتر ف. بني صدر :‌ بله . كشورهائي كه بيمار ایدزی را نه به عنوان مجرم بلكه به عنوان يك انسان بيمار مي شناسند در مقابله با اين بيمار ي بسيار موفق تر بوده اند . از فرانسه و كانادا و اروپا كه بگذريم. درهمين آفريقا كه شما گفتيد كشور سنگال كه اتفاقا مسلمان هم هست توانسته با هماهنگي دولت و روحانيون كه استفاده از کاپوت در روابط جنسي را د رمدار س و مساجد توصیه میکنند، ‌به نتايج مثبتي دست بيايد. د رهر حال جنگ، فقر ، وضعيت اقتصادي ، ميزان شناخته شدن حقوق زن همه به موفقيت مبارزه با اين بيماري بستگي دارد كه همه عمدتا از كارهاي دولتها مي باشد.
برخی از حکومتها مانند حکومت بوش با مسئله ایدز برخورد ایدئولوژیک میکنند. بعنوان نمونه معتقدند اگر رابطه جنسي بيرون از ازدواج صورت نگيرد كسي مبتلا به اين بيماري نخواهد شد. اما شاهدیم که که این دیدگاه شکست خورده است. باید امکانات پیشگیری از این بیماری را بیشتر کرد. متاسفانه تا کنون واکسن این بیماری درست نشده است. برای زنان مهم است که مستقلا از مردان بتوانند از این بیماری پیشیگری کنند. اکنون محققان بدنبال تهیه مایعی هستند که به زنان اجازه میدهد جلوی انتقال ویروس به آنها گرفته شود و این پیشرفت مهمی خواهد بود. لازم است اضافه كنم که تحقیقی در آفریقای جنوبی نشان داه است که ختنه در حدود 60% از خطر ابتلای مردان را کم میکند. ان. آي . آچ آمريكا د راوگاندا و كنيا دو تحقيق در همین مورد انجام میدهد اگر نتیجه آن مثبت باشد ختنه مردان يكي دیگر از راه هاي کم کردن شیوع ایدز شناخته خواهد شد.

س.س:از ايران شركت كننده اي وجود داشت ؟‌از طرف دولت با نهادهاي غير دولت

دكتر ف. بني صدر :‌ شخصی از نهادهاي غير دولتي حضور داشت كه متاسفانه زمان سخنراني ايشان همزمان با سخنراني من بود كه نتوانستم نظراتشان را بشنوم.

س.س : بسيار كساني “ با نام‌“ مانند كلينتون ،‌بيل گيت و استفان لوئيس (کانادا) و بسباركسان “ گمنام “ د راين راه فعاليت كرده اند و د رآكاهي سازي شركت داشته اند وظيفه نيروهاي متعهد چيست ؟

دكتر ف. بني صدر :‌ تبعيض عامل اصلي گسترش اين بيماري است و. نقش انسانها ي متعهد د رآكاهي رساني به جامعه مخصوصا در جوامعي مانند ايران كه سكس تابو است. در هر جامعه ای که بیماران ایدز قربانی تبعیض هستند، آن جامعه قربانی شیوع ایدز است زیرا از ترس طرد شدن و یا نگاه سخت جامعه، افراد یا اصلا در پی این نیستند که بدانند بیمارند یا نه، و یا اینکه اگر بدانند آنرا مخفی میکنند.

س.س. بدون همكار همه مردم نمي شود با اين پديده مبارزه كرد .من هنوز نيديده ام كه نيروهاي سياسي ايراني در اين مورد موضعي بگيرند. نظر شما جيست ؟


دكتر ف. بني صدر :‌ اگر با اين معضل بر خورد همه جانبه نشود ما در خطر گسترش آن هستيم كه هم نسلهاي ما را تهديد ميكند وهم هزينه هاي انساني دارد و هم هزينه هاي مالي.

س.س.: كشورهاي ثروتمند مي توانند داروهاي اصلي را تهيه كنند ولي كشورهاي فقير مشكل جدي دارند ؟ به عنوان مثال قيمت اين داروها در فرانسه چقدر است ؟

دكتر ف. بني صدر :‌ البته هند و برزيل داروهاي ژنريك توليد مي كنند. در برزيل اين داروها مجاني در اختيار بيماران قرا داده ميشود. قيمت داروها كه شامل 3 دارو هست ماهانه بالغ بر 1000 يورو معادل 1500 دلار كانادائي ميباشد كه چون براي مدت طولاني نياز هست، تهيه ان بدون حمايت مالي دولتها امكان پذير نيست.

س.س: تورنتو و كانادا را از نظر سياسي و فرهنگي چكونه ديديد؟‌


دكتر ف. بني صدر :‌ راستش در مدت 5 روز كه بيشتر انرا در كنفرانس بودن نمي توانم در مورد كانادا نظر بدهم ولي حضور مليتها ي مختلف در كنفرانس نشان ار چند مليتي بودن این کشور داشت . مشاهده زنان حجاب دار در مناصب دولتي براي من كه در فرانسه حضور اين زنان در ادارات غير قانوني است نظرم را جلب كرد.
د رموضع سياسي تمامي شركت كنند گان د ركنفرانس از هارپر نخست وزير بدليل عدم شركت و حمايت انتقاد كردند.

س.س.: مي دانيد كه هارپر در موضع دست راستي هاي مسيحي ماند جورج بوش است. مثلا رئيس جمهور ليبريا عليرغم حضور در كنفرانن بدليل اينكه از نظر ديپلماتيك در هم سطح وي سخنران نبود از سخنراني خودداري كرد. به عنوان آخرين سوال چه پيامي براي خوانند گان ما داريد ؟


دكتر ف. بني صدر :‌ هيچ تبعيضی د رمورد انسانها روا نداریم. ايدزي ها را به عنوان بيمار نگاه كنيم نه مجرم. ايدز را بدون نگاه به اينكه چرا ميتلا شده است بايد نگاه كرد تا ا زمنزوي شدن بيماران جلوگیری شود. انان كه بيمار ي دارند خودشان را معرفي كنند تا كنترل بهتري بر روي بيماري باشد. جامعه نبايد انان را طرد كند. بايد به همه آموزش هاي لازم را داد. براي بهبود وضعيت حقوقي زنان كه يكي از اصلي ترين راههاي بر خورد ريشه اي با بيماري ايدز است بايد كوشيد.

س.س. :‌با تشكر مجدد از شما و وقتي كه به ما داديد و اميد به موفقيتهاي بيشتر در عرصه پزشكي . اميدواريم در آنيده نزديم شما را براي سخنراني در تورنتو داشته باشيم .


0 Comments:

Post a Comment

<< Home