Thursday, August 31, 2006

كاهش وزن در هتل پرستاره اوين


كاهش وزن در هتل پرستاره اوين
و نكاتي در ارتباط با ازادي جهانبگلو
سعيد سلطانپور
ssultanpour@yahoo.com
خوشبختانه اقاي جهانبگلو هم ازاد شد. يعد از آزدي از زندان وقبل از ديدن خانواد ه به ايسنارفت
وي در انجا سخناني گفته كه بريده هايئ ازآن را مرور مي كنيم.

“رفتم ايسنا كه كه كار خبرنگاران را راحت كرده باشم..
در يك ماه اول ملافات نداشتم .بعدا ز3 ماه رفتم انفرادي با تلويزيون و روزنامه . برا ي همه چيز پزشك در انجا بود. تحت هيچ فشارروحي و رواني نبودم. رفتار دستگير كننده ها خشن نبود. باز جوها بسيار مودب بودند . من تصميم گرفتم خودم كار م را در زندان دنبال كنم لذا وكيل نگرفتم . وضع غذا خوب بوده و كاهش وزن هم طبيعي است. زندانيان ديگر هم دوش و هم توالت داشتند .من “ قرباني “ هستم . من خودم تصميم گرفتم اين حرفها را بزنم انها اعتراف نگرفتند. “


قبل از هرچيز بايد اضافه كنم كه من قصد ندارم كه اين سخنان را دليل ضعف ايشان بدانم. آنان كه مقاومت كردند جاي تحسين دارندو انان كه نتوانستند نبايد به هيچ .جه سرزنش كرد زيرا هر انساني در قبال فشارهاي وارده ظرفيتي دارد. مگر اينكه كسي ادعاي رهبري داشته باشد كه بالطبع بايد از اين امتحان سهمگين “پيچ توبه “ سربلند بيرون بيايد .
تمام اين مطالبي كه جهانبگلو به ايسنا گفته است ، اتفاقا نقض حقوق يك شهروندو يك انسان است كه پايمال شده است. حق داشتن و دسترسي به وكيل ،‌ملاقا ت با خانواده ،‌تفيهم اتهام در مدت 24 ساعت و نگهداري در سلول انفرادي كه براي درهم شكستن زنداني كه به عنوان شكنجه سفيد معروف است ،‌حقي است كه حتي در قوانين نوشته شده ولي عمل كرده نشده جمهور ي اسلامي هم در ان تاكيد شده است. رفتن به ايسنا هم به عنوان معتبرترين سايت خبري دانشجوئي در داخل كشور هم با نظر وزارت اطلاعات بوده است زيرا مصاخبه با كيهان مانند ابراهيم نبوي كه چندي بعد از آزادي با كيهان مصاحبه كرد ، با توجه به انزواي كيهان اعتبار ي نداشت .

تقارن آزادي

آزادي جهانبگلو نشان از ضعف جناح امنيتي دارد كه قصد داشت در استانه پاسخ هسته اي با پخش اعترافات جهانبگلو ، اتحاديه اروپا را بر عليه جمهوري اسلامي وادارد.
. آزادي جهانبگلو چراغي است به اتحاديه اروپا كه جمهور ي اسلاميحقوق بشر را رعايت ميكند. ازادي جهانبگلو و سخنان وي مبني بر پذيرش اتهام عليه منافع ملي بهترين هديه به اتحاديه اروپاست كه جديدا در مورد نقض حقوق بشر نق مي زند. آزادي جهانبگلو و تاكيد احمدي نژاد بر عدم تهديد اسرائيل ، حضور خاتمي در واشنگتن و مذاكره با كارت همه باعث سخت تر شدن كار نو محافظه كاران آمريكا در اتخاذ تحريم . اجماع جهاني عليه ايران خواهد بود.
سخنان رفسنجاني در مجلس خبرگان در مورد امكان استفاده از جريان رجوي توسط آمريكا حرف تاره اي است كه با شكست سياسي اسرائيل در لبنان مطرح شده است. اصرا ر اين جريان بر ماندن در عراق عليرغم خلع سلاح شدن و نيز تبديل نام پادگان اشرف به شهر اشرف كه باعث سر خوردگي نيروهاي سازمان شده است ، اين تئوري را تقويت ميكند.


جهانبگلو و شريعتي

باز هم با آرزوي اينكه هر چه سريعتر بتوانيد به هند برا ي ادامه تحقيق برويد و در سرزمين امن تري سكني بگزيند كه كرامت انساني يك سنت جاري شده باشد . در انجا مسلما مصاحبه جهانبگلو متفاوت خواهد بود مايلم اين نكته را بياد دكتر جهانبگلو بياورم كه انزمان كه در تابستان 2004 در جلسه اي در دانشگاه تورنتو در در رد تفكر دكتر علي شريعتي با طعنه به پائين بودن نمره تزش در دانشگاه سوربن پاريس نتيجه گرفتيد كه نظرات وي ارزش علمي بالائي ندارد . مسلما بر نظرات دكتر شريعتي ايراداتي وارد است و قابل نقد است كمااينكه نقدهاي اصولي هم علاوه بر ضديت هاي بي شمار بر نظرات وي نوشته شده است . شريعتي هم انسان بود و اشتباه داشت ولي به آنچه كه مي گفت باور داشت وي به خدا و مردم و مبارزه بر عليه ديكتاتوري باور داشت و به همين دليل هم حسرت شنيدن يك آخ را بر دل شكنجه گران ساواك گذاشت در دوراني كه شاه ديكتاتور محبوب غر ب بود . اتحاديه اروپا و كاخ سفيد و وزير امورخارجه كانادا براي دستگير شدن شريعتي هيچ اعتراضي نمي كردند. و اصلا در ان دوران اختناق شديد كسي از مردم جرئت حمايت از وي را نداشت.

وي تنهابه خدا توكل مي كرد و بر مردم تكيه مي كرد . هيچگاه با سياستمداران استعماري نشست و بر خواست نكرد و از حمايت هيچ جناحي از حاكميت هم بر خوردار نبود. بيشتر از 40 سال عمرش را در زندان گذراند و هر بار بر ايمانش به خدا و مردم افزوده شد .وي تلاش كرد دين را زميني كند و بهمين دليل شريعتي معلم انقلاب شد و هنوز هم كتابهايش جز پرفروش ترين كتابها در ايران د رنزد جوانان است .

فلسفه اي كه برابر ي وآزادي و عرفان را تبين ميكند و بدرد زندگي روزمره مردم جهان مي خورد مسلما با فلسفه اي كه د ر خلا ي مردم و يا در كنار سياست بازان جهاني كه در خدمت سرمايه دار ي جهاني هستند ، تفاوت جدي دارد .

مقاومت د رزندان
زندان ، زندان است حتي اگر اجازه خروج از كشوري را به شما ندهند شما زنداني هستيد . اگر شما را به اتهام بيان افكارتان دستگير كرده اند يعني صدها دگر انديش را مجبور به خود سانسوري كرده اند.

اويني كه من ميشناسم اويني است كه هنوز سالها بعد از آزادي با شنيدن نام ان در سرزمين آزاد بدون اختيار خاطرات وحشتناك شكنجه ها و فريادها ي نو جواناني كه از زندگي چيزي نديده بودند و نشكفته پرپر شدند . و صدها تير خلاص هاي شبانه در تپه هاي اوين را برا ي من زنده ميكند . .
اينكه بر اثر سركوب شديد مخالفان و دگر انديشان و مهاجرت ميليوني انان ،‌ ايران آرامش گورستان را پيدا كرده است كه هيچ كسي جرئت ندارد از استبداد انتقاد كند ،‌دليل بر دمكرات بودن يك سيستم نيست. از مرحوم مهندس بازگان ياد بگيريم كه گفته بود اين حرفهاي من در بيرون ازز ندان ملاك است نه آنچه كه ممكن است بعدا در زندان بگويم .
آن انديشه اي را كه انسان درآزادي كسب ميكند به هيچ وجه نمي توان در اسارت بازپس گرفت. ممكن است كه انسان سكوت كند ولي امكان ندارد كه از ان عقايد دست بر دارد. آيا گاليله ازادعاي گرد بودن زمين دست بر داشت. ؟
خدايا آنچه را كه بيش از توان ماست بر ما تحميل نكن - قرآن

ان جريانات سياسي كه از حق مشروع جهانبگلو به عنوان يك انسان به بهانه اينكه وي در خط آمريكاست دفاع نكردند ،‌نشان مي دهد كه انان هنوز از تاريخ انقلاب عليرغم پرداخت بهاي سنگين ، درس نگرفته ا ست. والبته فكر نمي كنم انها استعداد ياد گرفتن را داشته باشند .
براي رسيدن به كرامت انساني در كشورمان ايران نياز به فداكار ي و صبر و برنامه ريزي است. دفاع و تلاش براي نهادينه كردن حقوق انسانها و شهروندي شرط لازم بر اي رسيدن به اين كرامت انساني است.
با ارزوي آزادي تمامي زندانيان سياسي و دگرانديش
30 اوت 2006 برابر 11 شهريور 2006
www.kanoun-e-bayan.blogspot.com


0 Comments:

Post a Comment

<< Home