Wednesday, January 30, 2008

سربازان کانادائی را بخاطر سیاست های جنگ طلبانه بوش به کشتن ندهید.

سربازان کانادائی را بخاطر سیاست های جنگ طلبانه بوش به کشتن ندهید.
بخش اول

سعید سلطانپور
28 ژانویه 2008


اتیان گانتیر(1) 78 مین سرباز کانادائی است که از سال 2001 در افعانستان کشته می شود . در سال 2007 مجموعا 219 سرباز در افغانستان کشته شدند که 110آن امریکائی هستندو 27 تا کانادائی هستند. کشته شدگان اخیر کانادا بیشتر از واحد زبده " ون گوک "کبک هستند که اخیرا به افغانستان اعزام شده اند و این مسله درگیری ها سیاسی بین حزب استقلال طلب کبک و دولت محافظه کار هارپر که خواهان حضور دراز مدت سربازان کانادائی در افغانستان هست را شدید تر کرده است . کبکی ها در حال حاضر با 33% حمایت از ماموریت نیروها در افغانستان کمترین استان حامی حضور ارتش هستند. یروهای کانادائی در حال حاضر در استان قندهار مستقر هستند و مستقیما در درگیری با نیروهای طالبان هستند و تا کنون چندین عملیات انجام داده اند .

علت اعزام سربازان کانادائی به افغانستان

سربازان کانادا به درخواست آمریکا و ناتو به افغانشتان اعزام شدند . دولت جورج بوش با استفاده از فرصت تاریخی بدست آمده در پی انفجار برج های دوقلونیویورک در 2001 که باعث وحدت جهانی علیه ترروریسم و مظلومیت امریکا شد با کمک ناتو به افغانستان حمله و دولت طالبان را که با حمایت سازمان سیا و سازمان ضد اطلاعات ارتش پاکستان سازماندهی و به قدرت رسیده بود ، را سرنگون کند
بالطبع با توجه به نقش تاریخی کانادا در ماموریت صلح ، این ماموریت نیز برای حفاظت از صلح در زمان نخست وزیر ژان کریتین که در سیاست خارجی مستقل از آمریکا عمل می کرد صورت گرفت . با نخست وزیری هارپر در سال 2006 این ماموریت برای ایجاد صلح تغییر یافت . " ایجاد صلح " اسم مستعار " عملیات نظامی و در گیری در خط اول برای سربازان کانادائی است که به نوعی برای فریب افکار عمومی کانادا از طرح های سیاست مداران راست گرای آمریکا و دنباله روهای کانادائی آنان هست. با افزایش کشته های کانادا افکار عمومی کاناداهم بشدت تحت تاثیر قرار می گیرد .
در اکتبر 2007 بیش از50% ازمردم خواهان خروج نیروهای کانادا ازافغانستان بودند. به همین دلیل هارپر که سیاستمدار دست راستی توانائی است از ضعف رهبری در حزب لیبرال ؛ استفان دیان ؛ نهایت استفاده را کرد و با تشکیل یک کمیته در مورد آینده نیروهای کانادا در افغانستان به رهبری جان منلی وزیر امورخارجه دولت لیبرال ژان کرییتن و و رقیب پل مارتین جانشین کریتین که هر دو به جناح راست حزب تعلق داشتند استفاده کرد . وی با یک تیر دو نشان زد اختلافات داخلی لیبرال ها را بیشتر کرد و از سوی دیگر یک مانور سیاسی تبلیغاتی فراحزبی برای جلب نظرات مردم کانادا انجام داد.

گزارش کمیته منلی در ژانویه 2008 د رمورد افغانستان که پیشنها د داده بود کانادا نباید افغانستان رابعد از سال 2009 ، سالی که هارپر زیر فشار افکار عمومی به احزاب مخالف برای خروج نیروها قول داده بود ؛ همان نتایجی را که هارپر در استانه بازشدن دوباره مجلس در 28 ژانویه می خواست بدست اورد. بر اساس آخرین نظر سنجی های اعلام شده ، در صد کسانی که خواهان خروج نیروها هستند به %37 کاهش یافت (2) و از سوی دیگر یک ضربه سیاسی به استفان دیان بود که بر خروج نیروهادر سال 2009 اصرار داشت . اعلام این گزارش همزمان با حضور دیان در افغانستان بود که اتفاقا بدون اطلاع دولتو ملاقات با ارتشی ها انجام گرفته بود .

منلی در این گزارش تاکید دارد که کانادا نباید از افغانستان خارج شود زیرا اعتماد دولت های دوست و افعانستان را از دست خواهد داد .وی پیشنهاد می کند که کانادا بایستی به نیروهای ارتش افغان آموزش بدهد تا آنان آمادگی کامل برای دفاع از افغانستان ؛ا بعد از خروج کانادا که در حال حاضر عمده ترین انیروی اصلی جنگی در افغانستان هست بدست آورند. وی ادامه می دهد که امکان ماموریت حفاظت از صلح وجودندارد واین ماموریت باید آموزش توام با عملیات جنگی باشد .

این نتیجه گیری همان خواستی بود که حمید کرزای در سفر به کانادا در پارلمان در 27 سپتامبر 2007 مطرح کرده بود3 . سخنرانی که به گفته حزب ان . دی پی توسط مقامات نظامی کانادائی برای کرزای نوشته شده بود 4
در حالی که بقول توماس والکوم ستون نویس تورنتو استار اگر سوال کمیته این بود که آیا استراتژی نیروهای ناتو در افغانستان کار آمد بود ه است ؟ در این صورت جک لیتون و استفان دیون وضعیت بهتری داشتند.5
بر اساس گزارش منابع نزدیک به وزرات دفاع آمار تلفات سربازان کانادایئ برابر با 2.6% است که نسبت به آمریکا و انگلیس بیشتر است و نسبت به جنگ جهانی دوم هم بیشتر است که نشان از خطرناکی منطقه عملیاتی کانادا که در منطقه قندها ر هست می باشد6 . نیروها ی انگلیسی در استان هلمند که همجوار قندهار است فعالیت می کنند.

ارتباط دو گانه ما با حضور ارتش کانادا در افغانستان

صرف نظر از اینکه ما ایرانیها تجربه تلخی ازجنگ داریم که هنوز زخمهای آن التیام نیافته است و اثرات اجتماعی ؛ اقتصادی و سیاسی آن هنوز در شهرهای مرزی و حتی تهران هست و کینه های نژادی آن همچنان زبانه می کشد . بسیاری از مهاجرین قربانبان بلافصل جنگ بوده اند. بنابر این ما در مورد جنگ حساس تر هستیم .
حضور نیروهای کانادا در افغانستان از چند جنبه برا ی ما قابل بررسی هست . به عنوان یک کانادائی ماموریت افغانستان بالغ بر 4.1 میلیارددلار تا تابستان گذشته برای مردم کانادا هزینه د اشته است (7) باضافه کشته شدن 78 سرباز و زخمی شدن عده ای دیگر که قابل محاسبه عددی نیست . و از سوی دیگر در گیری مستقیم که به تلفات غیرنظامیان زیادی منجر میشود تاثیر منفی بر اعتبار جهانی کانادا دارد.

و از سوی دیگر به عنوان یک ایرانی شهروند کاناداباید در نظر داشت که افغانستان با ایران یکی از طولانی ترین مرزها را دارد و بالطبع هر دولتی در ایران بشدت مسائل آن را با دقت دنبال می کند . اهمیت این مسئله وقتی بیشتر می شود که دولت های ناتو درافغانستان به رهبری آمریکا با رژیم ایران روابط خصمانه ای دارند.

از آنجا که دولت هارپر در سیاست خارجی مستقل عمل نمی کند بلکه در همسوئی کامل با آمریکا و اسرائیل حرکت می کند برای ما این حضور و علت سیاسی آن حساسیت بیشتری را می طلبد . در دوران هارپر کانادا بطور رسمی از اسرائیل در سازمان مل دفاع می کند وسیاست پنهان کاری و نقش خنثی در مجامع بین المللی دولتهای قبلی را کنار گذاشته است . وزیر امور خارجه اسرائیل کانادارا بهترین دوست اسرائیل می خواند. (8)
بنابر این افغانستان بنوعی مدتی است که محل تلاقی سیاست ها و تلاشها ی نو محافظه کاران آمریکا و لابی قدرتمند اسرائیل برای حمله آمریکا علیه جمهوری اسلامی است و از سوی دیگر رهبری طلبی رهبران دیکتاتوری ولایت فقیه بر جهان اسلام علیه طالبان و بن لادن امکان تلاقی دو نیرو اثرات منفی بر جامعه ایرانی کانادا خواهد داشت .ُ

در بخش بعدی اختلافات ناتو ، ظهور مجدد طالبان را بررسی خواهیم کرد .
وب لاگ نویسنده :فارسی
http://www.kanoun-e-bayan.blogspot.com/
EN: http://www.politicofcanada.blogspot.com/
منابع :
1. 1. . Corp. Etienne Gonthier
2. http://canadianpress.google.com/article/ALeqM5hZgzXN4dCllVN2rGHNDpYVtr98XA
3. CBC Sep 27, 07
4. http://www.canada.com/topics/news/story.html?id=c2e9221f-712d-4d42-a0e7-59b71e3efb90&k=56472
5. - Tomas Walkom-27 ژانویه 2008

6. . http://www.nationalpost.com/news/canada/story.html?id=211105

7. http://www.cbc.ca/canada/story/2006/05/17/polaris-afghanistan.html
8. http://www.haaretz.com/hasen/spages/876168.html

0 Comments:

Post a Comment

<< Home