Thursday, September 27, 2007

مصاحبه با چارلزروچ – از رهبران و فعالان سیاه پوستان کانادا و وکیل مدافع حقوق بشر


متاسفانه شهروند تورنتو با احتساب غیر خودی بودن ما از چاپ این مصاحبه خودداری کرد در حالیکه شرکت سیاه پوستان و سرخپوستان در مراسم سالگر د قتل عام زندانیان سیاسی 67 در تورنتو در امسال یک تازگی و یک پدیده نوی است . در حالیکه جمهوری اسلامی اخیر ا به کانادا در مورد نقض حقوق سرخپوستان و سیاهپوستان اشک تمساح می ریزد.
برای نشریه ای که مدعی رسالت فرهنگی دارد بر خورد های شخصی و خطی تنها به انزوای بیشتر مدعیان از جامعه ایرانی خواهد انجامید.

سعید

مصاحبه با چارلزروچ – از رهبران و فعالان سیاه پوستان کانادا و وکیل مدافع حقوق بشر

Charls Roch -

مصاحبه کننده :جمشید باقر زاده
ترجمه : سعید سلطانپور


ssultanpour@yahoo.com
روز 5 شنبه چارلز روچ از فعالین سیاهان کانادا رادر دادگاه برای لغو قسم خودرن به ملکه برای شهروندی دیدیم . قرار شد گفت وگوی کوتاهی با وی داشته باشیم که روز دوشنبه این گفت و گو در محل دفتر وی در خیابان سنت کلر انجام شد . وی کوهی از تجربه و خاطره و مبارزه برای حقوق اقلیتها بخصوص سیاهان هست . در ا ینجا ترجمه بخشی از گفت و گو با وی را می خوانید.

س : لطفا خودتان را معرفی کنید

چ .روچ : من چارلز روچ من دفتر حقوقی روچ و همکاران که شامل 8 وکیل هست را اداره می کنم . مدت 44 سال هست که وکالت می کنم و از وکلای حقوق فردی ومدنی هستم. من علاقه زیادی به کار در زمینه های حقوق بشر در سطح بین المللی دارم .
بین 98 تا 2005 در شهر روژه در افریقای شرقی به عنوان وکلای افرادی که در قتل عام و نسل کشی وجنایت علیه بشریت در رواندا که در 1994 اتفاق اقتاده بود متهم و محاکمه می شدند شرکت داشتم.
هدف من احقاق حق و عدالت برای کسانی است که از این قتل عام ها زنده مانده اند . برای کسانی است که در این گونه فجایع قربانی شده اند. کسانی که در زندانها شکنجه و یا به قتل رسیده اند .

س: چه شد که وکالت را انتخاب کردی ؟

برا ی این وکیل شدم زیرا اولش می خواستم که کشیش بشوم . وقتی در 1955 از تریند اد و توباگو .به کانادا امدم در کامیونیتی و دانشکاه وارد فعالیت سیاسی شدم زیرا همزمان با جنبش مدنی سیاه پوستان در آمریکا بر هبری مارتین لوتر کینگ بود. زمانی که رزا پارک به خاطر نشستن در روی صندلی سفیده در اتوبوس دستگیر شد.
و این باعث شد که من احساس کنم که باید برای احقاق حقوق انسانها دفاع کنم واینطوری درک کرده بودم که قانون بهترین وسیله برای دفاع ازمحرومان است و بدین دلیل وکالت را انتخاب کردم.
از ان زمان من وکیل بسیاری از مهاجرین بودم.. د رمورد اخراجی ها.

همین طور وکالت شکایت های دسته جمعی را به عهده گرفته ام منجمله شکایت از شرکت " تورنتو هازینگ" بخاطر عدم تعمیر ساختمانها.
5600 آپارتمان و 36 هزار سکنه در شرایط بدی هستند و نیاز به تعمیر جدی دارند و لی اداره بازرسی شهرداری را مجبور به تعمیر نمی کند. ما هم شهرداری وهم استان را سو کرده ایم.

در حدود 100 هزار نفر از کار افتاده د رانتاریو هستند با اینکه شرایط لازم را دارند و لی گاها تا 18 ماه دولت انرا نمی پذیرد و لی دولت قانونی را اورده است که تنها چند ماه را به انان می دهد د رحالی که انان میلیونها دلار از دست داده اند .

شکایت برای لغو قسم خوردن به ملکه برای شهروندشدن

همینطور وکالت در مورد کسانی که حاضر نبودند و یا حاضر نیستند برای شهروندی به به ملکه الیزابت دوم قسم بخورند. قسم نامه صریحا به ما می گوید ما باید به ملکه الیزابت دوم وجانشینانش بطور واقعی وفادار باشیم. یعنی ما به عنوا ن کانادائی باید تا اخر عمر به این خانواده انگلیسی وفادار باشیم .در یک جامعه چند ملیتی مانند کانادا نبایستی ملکه انگلیسی تبار تا اخر عمر ما ریاست کشور راداشته باشد . طبق قانون اگر شما جمهوری خواه باشید و به ملکه قسم بخورید دیگر نمی توانید جمهوری خواه باشید مگر اینکه قسم خود را باطل کنید . خوشبختانه تا کنون د رمراحل اولیه دادگاه ما موفق بوده ایم.


س: نظر حقوقی شما د رمورد اعدامهای دسته جمعی زندانیان سیاسی در ایران چیست ؟

ما هم چنین د رمورد اعدامهای دسته جمعی در سال 1367-1998 زیرا معتقدیم که قتل عام عمومی نبایستی فراموش شود و بایستی در مورد ان تحقیق شود و به ان پاسخ داده شود د رغیر این صورت امکان تکرار آن هست. . . ما می توانیم که بر دولت کانادا فشار بیاوریم تاادولت ایران را به پاسخ گوئی مجبور کند.

از سوی دیگر م یخواهم به روشنی مشخص کنم که دولت های غربی و بخصوص امریکا می خواهند به زور به ایران حمله کنند و صحبت از بمباران ایران می کنند تا از بمب هسته ای در ایران جلوگیری کنند.
امریکا در یک زمانی توسط ایران تحقیر شده است وهنوز می خواهد که ایران را بمباران کند اما خواست ما درمورد تحقیق و حسابرسی در مورد قتل عام زندانیان سیاسی نباید به عنوان یک تایید یه بر هر گونه حرکت نظامی امریکا باشد


س: به عنوان یکی از رهبران سیاه پوستان در انتاریو برخورد دولت کانادا با افریقائی کانادایی را در زمینه نژاد پرستی چگونه می بینید ؟
چارلز روچ :
. ما طرفدار برابر ی همه مردم هستیم . ما در این دفتر حقوقی از چنین حقی دفاع می کنیم . ما می دانیم که در جارچوب حقوق بشر همه د ر برابر قانون برابر ند ولی در عمل تبعیض وجود دارد و لی این تبعیض سیتماتیک است و در عمل سخت است که انرا ثابت کرد.
سیاهپوستانی که از جامائیکا وکارابینان و امریکا به کانادا امده اند سالهای قبل امده اند وحالا به عنوان کانادائی افریقائی شناخته میشوند سیتسماتیک مورد تبعیض در زمینه های پلیس ؛ بهداشت و استخدام ومهاجرت قرار می گیرند.
هر چند
آنها نمایند گان بیشتری نسبت به قبل دراند ولی هنوز نسبت به جمعیت خودشان درسیستم سیاسی و قانونگذاری دارند. سهم کمی دارند. مثلا پلیس سعی کرده است که به این مشکل پاسخ بدهد/
هر چند که فرماندار کل کانادا سیاه پوست است و همین طور فرماندار کل انتاریو و سخنگوی قبلی مجلس سیاه پوست بودن ولی د رته حقیقت ا ز نظر اقتصادی سیاهان مورد تبعیض هستند. تعدادی زیادی از مدرسه ترک تحصیل می کنند وبا قانون مشکل دارند و فاصله جامعه بیشتر می شود . بگذارید مثالی برایتان بزنم ما میخواهیم از نقطه الف به ب برویم از دولت می خواهیم که جاده بسازد . دولت می گوید برای شما جاده درست کرده ام که به هدفتان برسید ولی مشکل ان است که وسیله نداریم که از ان استفاده کنیم. و ماشین داریم بنزین نداریم و خلاصه همیشه مانعی جدی در سرراه بود ه است .ما هرگز نمی توانیم به ان هدف برسیم.

اگر به قاره افریقا نگاه کنیم می بینیم که همچنان مورد استثمار شرکتهای چند ملیتی غربی هستند و اکنون شرکتهای شرقی از اسیا وارد بازار قاره سیاه شد ه انند و افریقائی کنترل کمی روی منابع خوددارند.
ما میبینیم که ازادیهای فردی و استقلال مردم افریقا به خطر افتاده است
در این 40 -50 سال پیشرفت داشته ایم شکی نیست ولی کافی نیست و زمان زیادی لازم است تا به حق و حقوق خودمان برسیم.

س:موضع سیاسی کانا دا در صحنه سیاسی دنیا مانند هائیتی و افغانستان چیست زمانی که ما جواب روشنی از
هارپر نمی گیریم زمانی وی معتقد بود که دنبال بوش برویم ؟

چارلز روچ :
مردم کانادا بایستی بدانند دولت چه کار می کند.
کانادا بایستی نیروی نظامی خود را از هائیتی و افغانستان بیرون بکشد.. کانادا تا سالهای اخیر کارنامه درخشانی در صحنه بین المللی برای حفظ صلح داشت ولی اخیر ا وارد درگیری های نظامی شده است که اعتبار جهانی ما را به خطرمی اندازد. ماباید به نقش قدیم خود بر گردیم..
ما رفتیم به افغانستان تا نیروی ها ی امریکا ازادبشوند و به عراق بروند.
جنگ بدتریت فاجعه بشری است. مردم کانادا بایستی علیه جنگ بایستند. ولی تا کنون صدای وسیعی در عرصه عمومی نشنده ایم . کانادا بایستی موضع مستقلی بگیرد و ازان نترسد. کانادا ملت مستقلی هست.
به همین دلیل است که ما باید نخست وزیر را به عنوان رئیس یک کشور انتخاب کنیم حداقل سمبلیک یعنی ما مستقل هستیم.


س: د ر مور د انتخابات و تفا وت احزاب در انتخابات جار ی نظر شما چیست؟ وقتی انها د رمورد مسائل اجتماعی مانند بی خانمانها و جوانها بدون برنامه و موضع مشخصی می گذرند ؟

چارلز : ما نیاز به فعالین اجتماعی در کامیونیتی داریم ما نیاز به فعالینی داریم که نسبت به مسائلی مانند بی خانمان ها . پلیس ، جرایم ، روسپی گری اگاه باشند و موضع درست و مسولانه ای بگیرند.
احزاب حتی اگر بخواهند بایستی در چارچوب شرکتها که به انان کمک می کنند باقی بمانند.
ما نمی توانیم توقع عدالت از این احزاب داشته باشیم اگر فعالین جامعه فشار بر روی این احزاب وارد نیاورند. با هر گونه ابزار صلح امیز مانند رادیو ، تظاهرات . هر 3 تا حزب مانند هم هستند . هر کسی که در قدرت باشد سوار اتوبوس شرکتهای بزرگ خواهد شد . بانکها و شرکتها ی مالی خیابان بی تصمیم گیران اصلی هستند.

س: چه دیدی نسبت به جامعه ایرانی دارید مثلا اکثریت ایرانیها در کانادا بر علیه هر گونه اقدام نظامی امریکا هستند در حالیکه مخالف حاکمیت استبدادی هستند؟

چارلز روچ : تاریخ به ما یاد داده است که وقتی ظلم حاکم است اپوزیسیون مجبور است که خارج از کشور باشد زیرا در داخل ا زفعالیت و تشکل محروم است . مثلا ایت اله خمینی در فرانسه خارج از ایران نیروها را سازماندهی می کرد. برای اینکه امکان فعالیت در ایران در زمان شاه برای وی نبود.
ما که در کانادا زندگی می کنیم یک مسولیتی داریم که حقوق بشر در ایران و دیگر کشورهای دنیا رعایت شود. کانادا در افغانستان می جنگد .
انان که به قانون بشریت احترام می گذارند وباور دارند بایستی بیرون بیایند وتقاضای عدالت کنند.
وقتی که مردم داخل کشور ایران بدانند که در خارج کشور مردم از حقوق انان دفاع می کنند انان بهتر فعالیت می کنند. وامکان روشن شدن حقیقت بیشتر خواهد بود. صداهای ما بسیار موثر است وقتی که درخواست عدالت خواهی می کنیم .

س: تشکر از شما بخاطر وقتی که به ما دادید و همین طور بخاطر حمایت و شرکت شما در مراسم روز یکشنبه 30 سپتامبر در بزرگداشت قتل عام زندانیان سیاسی در ایران در سال 67 سپاسگذاریم .

چارلز روچ : منهم متشکرم.



وب لاگ سعید سلطانپور
. http://www.kanoun-e-bayan.blogspot.com/
www.politicofcanada.blogspot.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home