Thursday, March 13, 2008

اخلاق و سیاست -

اخلاق و سیاست

به بهانه مراسم انقلاب در تورنتو

سعید سلطانپور


هر روز که می گذرد خبرهای فساد سیاستمدار ان خیز کرده برای قبضه قدرت فساد آور که سیاست را آ لوده کرده است می خوانیم و می شنویم . آیا در مقابل آن باید بی تفاوت گذشت و یا بایدقدرت و سياست را با جدیت تمام نقد کرد.
براستی انسان در خدمت ایدئولوژی و باور سیاسی هست و یا ایدئولوژی در خدمت
ا نسان است ؟
وارد شد ن در این حوزه هست که مرزبندی بین کسانی که مردم را اصل می دانند و کسانی که مردم را پله ای برای رسیدن به قدرت می دانند می باشد .
فساد سیاسی یک پدیده زشتی است که دنیا را فرا گرفته است . بنظر می آید سیاست مدار اخلاقگرا و اخلاق سیاسی به یک افسانه قدیمی و یک موجود دست نیافتنی تبدیل می شود .
از لیندا استروناک میلیونر کمپانی مگنا که برا ی پست وزرات یک شبه دوست پسرش( وزیر دفاع فعلی کانادا) پیتر مک کی را بدون اطلاع ترک کرد و به دولت پل مارتین لیبرال پیوست و ارتباط وی با مرد زن دار ( قهرمان هاکی کانادا ), تا نمونه اخیر ان که البته آخرین آن هم در حوزه سیاست کانادا نخواهد بودو آن هم اعلام
خبر رشوه یک میلیون دلاری به چاک کاد من

late Independent MP Chuck Cadman

نماینده فقید بریتیش کلمبیا در سال 2005 برای سقوط دولت پل مارتین بود که البته با تکذیب نخست وزیر هارپر روبرو شده است .، می بینیم که راستها در حال گرفت قدرت در تمامی عرصه های سیاسی هستند .
البته موضوع تمرکز مقاله در رابطه با مراسمی بود که در روز شنبه 16 فوریه در مرکز اسلامی یورک موسوم به "اهل بیت " در ریچموند هیل در بزرگداشت روز 22 بهمن و انقلاب برگزار شد .

این مراسم تحت عنوان کنفرا نس صلح وعدالت در جهان بود . یکی از نکات قابل بررسی و تعمق برای اپوزیسیون ایران جمع اضداد بر حول محوریت با جنگ طلبی آمریکا و اشغالگری صهیونیست ها بود . نکته مهم دیگر این بود که این برنامه با همکاری سفارت جمهوری اسلامی برنامه ریزی شده بود ولی در اعلامیه ها به این موضوع و حضور نمایند ه سفارت اشاره ای نشده بود که نشانی از عدم شفافیت این موسسه بود یکی از نکات منفی این مراسم عدم زمان برای پرسش و پاسخ بود ..

ابتدا دکتر ظفر بنگاش رئیس جامعه اسلامی یورک مجری اصلی برنامه در سخنرانی اش با افتخار آماری از ایران فعلی را ارانه داد مانند درصد زنان تحصیلکرده و دانشجو و آنرا با کانادا مقایسه کرد .
و ی از عدم بدهی خارجی دولت در دوران جنگ ( بی حاصل 8ساله ایران و عراق ) نام برد و آنرا با بدهی 100 میلیارد دلاری دولت انگلیس در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد . و در کل آنرا افتخار مسلمانان جهان دانست . بنگاش در ادامه در مورد به آمار واقعي عوامل تروريزم بر اساس گزارشات اينترپول توسط مسلمانان دز سال 2006 که از 400 مورد تنها چند مورد توسط مسلمانان انجام شده بود یاد کرد . وی در مورد بحران اقتصادي آمريكا نیز صحبت کرد .
تعدادی از جوانان پاکستانی شیعه که در مواقعی سخنان بنگا ش را با شعار های الله اکبر –خامنه ای رهبر که با لهجه به فارسی گفته می شد نشان از جو جلسه داشت .

وی در پایان سخنرانی اش با تجلیل از نقش لاریجانی در حمایت از این جریان خبر داد که دوران ماموریت لاریجانی تمام شده است و به ایران باز خواهدگشت بنگاش اعلام کرد که یک مسابقه مقاله نویسی در مورد انقلاب و خمینی توسط سفارت برگزار می شود که جایزه اول آن 2500 دلا ر بود . این متن در روزنامه صبح آنگلیسی زبان " مترو "چند روز قبل هم چاپ شده بود .

صادق لاریجانی کاردار فرهنگی جمهوری اسلامی بود که در لیست سخنرانان اعلام نشده بود در طی سخنان کوتاهی بر عکس دیگر سخنرانان بیشتر روی عرفان و معنویت انقلاب تمرکز کرد . لاریجانی این نقش را به کاردار کوبا که در این مراسم به جای سفیر کوبا که نتوانسته بود شرکت کند واگذار کرد.
Laueano cardoso
کاردار کوبا در تورنتو به پیروی از فیدل کاسترو در یک سخنرانی نستبا طولانی با اشاره به انقلاب در ایران و سپس با تاکید بر جریان ملی شدن نفت که آمریکا نمی خواست به مصدق اجازه ملی شدن را بدهد پرداخت . وی سپس با استفاده از جو ضد آمریکائی به تمسخر آمریکا و سانسور در آن کشورپرداخت. وی با اشاره به اینکه نشریه نیویورک تایمز مطالبی را که مایل نیست چاپ کند تحت عنوان مغایرت با ضوابط سردبیر سانسور می کند در حالیکه آنها کوبا را بخاطر اینکه یک نفر را که بر علیه منافع مردم کوبا فعالیت می کند زندانی می کند به نقض حقوق بشر متهم می کنند . کاردوسو هم چنین گفت گوانتانانابی را به ما پس بدهید ما همه زندانیان را آزاد می کنیم اگر شما مشکل حقوقی در مورد حقوق زندانیان در گوانتانابی که می گوئید با قوانین آمریکا در خارج از خاک آمریکا مغایرت دارد . ؛ دارید .


خالد معمر، فدراسيون اعراب كانادائي، سخنراني بعدي كنفرانس بود که اعلام کرد وی مسیحی است ولی مشکل فلسطین مشکل همه هست . وی با اشاره به شصتمين سالگرد مقاومت فلسطين اجراي قوانين سازمان ملل را د رمورد حق بازگشت 4 میلیو ن آوازره فلسطینی خواستار شد . و ی هم چنین در مورد ضدیت سیتماتیک با اسلام درکانادا توسط لابی اسرائیل اشاره کرد و گفت الان آزادی بیان در کانادا د رتهدید هست زیراصهیونیستها می خواهند بکار بردن نام " تبعیض نزادی – اپارتاید " را در کانادا ممنوع کنند و ی اشاره ای داشت به ممنوعیت کنفرانس در مورد اپارتاید اسرائیل در دانشگاه مک مستر هامیلتون که بدستور دانشگاه بدلیل استفاده از کلمه آپارتاید لغو شده است .

سخنران بعدی خانم کشیش كارن برادرز، ازکلیسای "يونايتد چرچ " د رمورد تحریم شرکت های آمریکائی و کانادائی که به اسرائیل لوازمی را می فروشند که به ادامه اشغال در سرزمینهای اشغالی فلسطینی ها کمک می کند و نیز باعث محرومیت فلسطینی ها می شود ؛ اطلاعات مبسوطی داد و از حاضران خواست که به آنان در اجرای این تحریم کمک کنند .

سخنران بعدی خواهر یکی از 18 متهم به ترور بود که دو سال پیش در تورنتو دستگیر شدند و تعدادی ازا آنان با وثیقه ازاد شده اند . وی از برادرش که در آن زما ن 16 ساله بود و بدرفتاری های پلیس با وی در هنگام دستگیر ی و تحقیر وی در زندان که از وی یک جوان بیمار ساخته است یاد کرد .

دیگر سخنران برنامه جيمز كلارك، از اعضاي انجمن مخالفين جنگ بود که با اشاره ای کوتاه به انقلاب 57 به موضوع جنگ و اشغال عراق توسط آمریکا و احتمال حمله به ایران پرداخت و از حاضران خواست در سالروز جنگ د رماس در خبایا نهای تورنتو به اعتراض خود ادامه بدهند.

یکی دیگر از سخنرانان عوان کروم بود که یکی از 3 وکیلی است که علیه مجله مک لین برای چاپ مقالات ضد مسلمانان به کمسیون حقوق بشر انتاریو شکایت کرده اند . و سرو صدائی در مورد آزادی بیان بوجو د اورده اند .

آخرین سخنران محمد العاصي، اما م سابق مسجد واشنگتن بود که در واقع سخنران اصلی جلسه بو دکه یک ساعت و اندی صحبت کرد . وی در این سخنرانی طولانی که با تسلط کامل به انگبیسی و تقربیا بدون یادداشت صحبت می کرد انقلاب ایران را دلیل خصومت امریکا با ایران دانست و ی به بررسی مسائل سیاست خارجی آمریکا پرداخت و انتخاب اوباما را یک توطئه صهیونیستی برای اینکه آمریکا بتواند در سرکوب کشورهای مسلمان و نیز لشگر کشی و استثمار آفریقا با حمایت داخلی بیشتری بخصوص بین سیاهان بپردازد .
کاردار کوبا و تناقض در گفتار
جلسه که قرار بود ساعت 9 تمام شود عملا ساعت 10:40 تمام شد . سخنران سعی میکردند از فرصت بدست آمده هر کسی در راستای منافع و عقیده خودش از گوشهای مجانی سو استفاده کنند زیرا امکان پرسش و پاسخ نبود بنابر این همه سخنرانان راضی از پیش قاضی برگشته بودند .
به یکی از مسولان برگزاری مراسم گفتم ایا بهتر نیست آقای عاصی که می خواهد تمام مشکلا ت مسلمانا ن را یک شبه حل کند به مسائل کوچکتری که امکان حل آنها ست می پرداخت ؟ آیا براستی تحلیل وی در مورد اوباما درست باشد چه کاری از دست این افراد که کانادائی هستند و در انتخابات آمریکا حتی نمی توانند رای بدهند بر می آید؟
آیا زمان آن نرسید ه است که مسائل مشخص تر و کوتاه مدت طر ح و راهکار ارائه شود . ؟ شخص مذکور که جوابی نداشت گفت شما می توانید بروید ؟
گفتم منتظر کاردار کوبا هستیم و باید بمانیم .

بد نیست اشاره کنم که همسر صبری رفیع پور کانادائی ایرانی تبار که مدت 14 ماه است در زندان درکوبا بسر می برد و هنوز بلاتکلیف هست د رمراسم برای دیدن مقام کوبائی و طرح کمک از وی آمده بود . و ی بعد از مراسم به کاردار کوبا وضعیت را شرح داد . کاردار کوبا ابتدا موضوع را انکا ر کرد بعد از اینکه نامه وزارت امور خارحه کانادا را که در پاسخ به در خواست من برای تعیین تکلیف زندانی و رعایت حقوق انسانی وی خواسته شده بود و به به سفیر کوبا در کانادا و ژنرال مقام قضایی کویا اطلا ع داده شده بود ، وی بشدت عصبی شد و گفت " من کاره ای نیستم .اینجا که جای مطرح کردن چنین مسائلی نیست " من هیج اطلاعی از موضوع ندارم. " نسرین رفیع پور گفت شما که به نیویورک تایمز انتقادمی کردید که چرا نامه مخالفان را سانسور می کند و در کانادا از غرب انتقاد می کنید ولی آیا شما و نمایند ه جمهوری اسلامی که من در نو جوانی در زندانش بوده ام ، ایا اجازه می دهید کسی همین انتقادات را به شما بکند و سالن در اختیارش بگذارید . کاردار که حرفی برا ی گفتن نداشت سریع سالن را ترک کرد .
نکته ای که بنظر من جای سوال دارد حتی اگر ارقام و آمار ارائه شده هم درست باشد آیا بدون در نظر گرفتن حقوق بشر و آزادی بیان و حقوق اولیه انسانها که بطور سیتماتیک در جمهوری اسلامی و کوبا نقض می شود می توان به وجود بهداشت و درمان مجانی در کوبا و عدم بی وجود بی سواد در کوبا افتخار کرد در حالیکه هیچ حزب مخالفی در این دو کشور وجودندارد . هیج کس حق ندارد که از رهبر انتقادکند و سیستم پلیسی امنیتی همه جا حاکم است ؟ توریستها از بهترین امکانات رقاهی بر خوردارند و مردم کوبا در فقر کامل و درجه دوم محسوب می شوند ؟
الان که فیدل کاسترو بازنشسته شد ه است بجای وی برادرش رائو ل که تنها نام بر روی ورقه های رای بود انتخاب شود ؟ همانگونه که در کره شمالی کمونیست کیم ایل سونگ پسر بجای پدر می نشیند ؟ آیا این سیستم پاد شاهی نیست ؟
براستی نزدیکی جمهوری اسلامی با کوبا که د رتضاد عقیده با هم هستند . این امر چگونه قابل توجیه است ؟ زمانی که جمهوری اسلامی دگر اندیشان دینی مسلمان را بر نمی تابد و آنها را به همراه بسیار ی از کمونیستهای ایران ، تنها به این دلیل که به خدا و ولی فقیه باور نداشتند د رایران زندان و اعدام کردند .
آیا بین سیاهی تفاوتی است ؟ ایا شکنجه در ابو غریب بد است ولی شکنجه در جمهوری اسلامی و کوبا چند ان هم اشکال ندارد . ؟ میتوان از آن گذشت زیرا مبارزه با آمریکا در میا ن است . ّبدو تباهی و فساد اخلاقی ومالی همه جازشت است و باید با آن مقابله شود .

آیا سلطه طلبی آمریکا و اشغالگری اسرائیل باید باعث شود که ما چشمانمان را روی نقض حقوق اولیه و کاستی ها ی اساسی طرف دیگر بپوشانیم ؟


براستی می توان اخلاق را قربانی سیاست کرد ؟ اگر انسانیت را اصل بدانیم بنابر این در کنار انسانها خواهیم ماند نه در کنار سیتسم ها و به اندازه توان مان سعی خواهیم کرد که صدای مردم را و انسانیت را پوشش بهتری بدهیم .
ملامت کردن دیگران برای کاستی های کشور راه گشا نخواهد بود.
برای ساختن دنیای بهتر باید دید و عمل انسانگرایانه تر ی داشت .27
فوریه 2008 –ریچموند هیل

وب لاگ نویسنده : فارسی
www.kanoun-e-bayan.blogspot.com
وب لاگ انگلیسیwww.politicofcanada.blgospot.com