Wednesday, July 23, 2008

انتشار اسناد مالی ، هم عقب نشینی رجوی و هم دلیل بر وابستگی

انتشار اسناد مالی ، هم عقب نشینی رجوی و هم دلیل بر وابستگی

سعید سلطانپور

جریان انحصار طلب و ابسته رجوی اقدام به انتشار تعدادی از اسناد مالی کرده است که "مژگان پارسایی با چمدان بزرگی به مجاهد "(1) ارسال کرده است . و در آن برای خودشان نتیجه گیری کرده است که چون ما سند پرداخت هزینه به دولت دیکتاتوری صدام را داریم پس ما وابسته نیستیم .

انتشار این اسناد نشان می دهد که سرانجام مریم رجوی زیر فشار جداشدگان و سوالات جدی مردم ایران در مورد منابع مالی رجوی و وابستگی آنان مجبور شده است " جرعه ای از " جام زهر " را مزه کند.
انتشار این اسناد بطور غیر مستقیم پاسخ به ویدئوهائی است که در آن مسعود رجوی بی شرمانه از افسران سازمان امنیت صدام تقاضای چند میلیون دلار نقد می کند کهالبته آنها هم موافقت می کنند ، می باشد
انتشار این اسنا د علاوه بر تاکید بر وابستگی رجوی ، سو الات بیشتر ی را مطرح می کند

1. ا ز کی تا بحال ، در دوران اینترنت و کپی کردن اینتر نتی( اسکن کردن ) و ضبط ( سیو کردن ) اسناد و مدار ک در یک تا دو سی دی ، چمدان بزرگ به " مجاهد" می فرستید ؟ گویا بدلیل سانسور خبری و بسته بودن اشرف و عدم دسترسی به اینترنت ، مژگان پاسائی از این تکنولوژی جدید بی خبر است .

2. مقاله می نویسد"
آن‌چه می‌بینید گزیده‌ ئی است از سندها و مدارك باقی‌مانده از قرارگاه هایی كه‌ـ به‌رغم بركناری كامل مجاهدین از هرگونه مداخله در جنگ‌ـ ( بخوانید فروخته شدن مجاهدین توسط مسعود رجوی برای امنیت خود و انتقال مرین به پاریس ) خود ) به درخواست رژیم آخوندی طی روزهای متمادی به‌شدت بمباران‌شدند. گاه شمار حملات هوایی در یك شب به 120نوبت می‌رسید. " همان مقاله

اولا قرارگاه نظامی اشرف شاید یک یا دو مورد محدود بیشتر بمباران نشد بنابر این به صحرای کربلا زدن ومظلوم خواهی رجوی شیوه سوخته شده ای است .
مسعود رجوی و فرماندهان نظامی باید بگویند چند تا شلیک برای دفاع از خود که در تمامی دادگاه های دنیا قابل دفاع و پذیرفته شده است در مقابل این 120 حمله هوائی کرده اند تا مشخص شود رجوی مسله اش اختلافات شخصی و انتقام جویی از آخوند ها ست و نه شرف وابستگان انگونه که ادعا می کند .

از زنده یا د مصدق رهبر ملی ، روایت است که به توپچی یک عمر پول می دهند تا یک روز شلیک کند . آن روز هم در سال 2003 روز توپچی های رجوی بود که بخاطر تحلیل همیشه اشتباه و دوزاری رجوی بباد رفت .
آبروی رفته را نمی توان بر گرداند همانگونه که در 30 خرداد می گفتید باید دست به اسلحه می بردید و الا شرف تان را از دست داده بودید همانگونه هم باید به اعضا در دوران جنگ عراق اجازه دفاع از خودشان در برابر هواپیماهای غربی ها می دادید .


3. جریان رجوی قسمت اول را که این دلارها را از کجا آورده است نمی گوید . اینکه این میلیونها دلار پول را از کجا تامین کرده است ؟ داشتن دلار در عراق در آن سالها غیر قانونی بود بنابر این چه مقامی اجازه ورود این همه پول را داده است که خود نشان از وابستگی و پیوستگی رجوی و صدام دارد .
.وارد کردن پول در کشور سیاسی بسته ای مانند عراق خود دلیل بر همکار ی ها ی بسیار نزدیک این جریان با مقامات امنیتی عراق که قدرت اصلی را داشتند می باشد. هر چند این جریانات وابسته و نیز باندهای مافیائی مجبورند که پول نامشروع خود را بنوعی تمیز و پاکشوئی ( مانی لاندری ) کنند تا از تعقیب مقامات قضائی در امان باشند.


دکتر مسعود بنی صدر (2)می گوید که تمامی انجمن های هوادار جریان رجوی در خارج از کشور خود هزینه هارا از هواداران تامین می کردند و البته انجمن آمریکا همیشه کسری تراز داشته است .
بنی صدر می گوید تنها پایگاه فرانسه ( اورسواز ( بوده است که پول دریافت می کرد و در زمینه مالی نگرانی نداشتند .
پس هواد اران خارج کشوری که البته الان بسیار کم شده اند و فسیلهای مرتجعی که د رتوهم زندگی می کنند منبع چنین مبلغ هایی که جریان رجوی اسناد آنرا منتشر کرده است نیست .

یعنی رجوی می گوید این پولها از داخل کشور برای جریان رجوی تامین میشود که اتفاقا بدلیل استبداد و اختناق حاکم بر ایران هم امکان تحقیق در مورد صحت و سفم آن نیست و هم اتفاقا به همین دلیل سرکوب امکان کمک مالی نیست .

باند رجوی می گو ید 65 " میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند " پس یا تامین کننند گان مالی رجوی ، از مرفهان جامعه هستند که مسعود رجوی باید کلاهش را بالاتر بگذار د و یا از آن بخش طبقه نورسیده که در زمان رفسنجانی و بعد از جنگ در دوران بازسازی به ثروتهای باد آورده رسیده است ، حامی مالی رجوی هستند . که بازهم نشان از مشکوک بودن خط خشونت و جنگ طلبی رجوی دارد که با جناحهای رژیم به یک آبشخور می رسد.

با توجه به گزارشات خبر گزاری های مستقل و شنیده های موج ایرانیان که به خارج کشور مسافرت و مهاجرت می کنند و نیز دنبال کردن فعالین دانشجویی و اجتماعی و سیاسی و هواداران سابق ، تعداد هواداران جریان رجوی بسیار کم است . یعنی عملا امکان تامین مالی د رچنین ابعادی غیر ممکن است .


5. جریان رجوی در مورد اسلحه و فشنگ و تانک های غنیمتی صحبت میکند در حالیکه چشمش را بر روی اقلام نظامی دیگر مانند نفر برهای" کاسکاول " نو برزیلی که در جنگ ابلهانه " فروغ " شبانه تحویل رجوی داده شده و هر کدام چندین میلیون دلار قیمت دارد صحبت نمی کند . و البته جند سا عت از روی دفترچه دستور العمل برای ما خواند ه شد . البته رجوی در ان نشست گفته بود حتی یک گلوله هم به ما شلیک نخواهد شد .

سیامک می گوید بعدا ز شکست در فروغ و تلفات سنگین ، مسعود رجوی تازه به فکر آموزش دادن نظامی بچه ها افتاد و آنها را که سالم از جنگ بر گشته بودیم به مراکز نظامی عراقی ها فرستادند که آموزش تانک و نفر برو هلی کوپتر ببینیم . سیامک ادامه می دهد افسر عراقی گفت من در تعجبم نفر برهای " کاسکاول "برای عملیات پشتیانی سبک بدلیل سرعت آن و قدرت تحرک است نه اینکه در یک خط جبهه ای دنبال هم راه بیفتید و یک هدف آسان برای آنها بشوید . سیامک می گوید مسول ما به من گفت ولش کن این عراقی است جهش ایدئولوژیکی ما را نمی فهمد .

6. رجوی در حالی که اسناد ی حسابرسی به مردم ایران را خیلی دیر انتشا ر داده است ولی در این چند صفحه هم تناقضات زیاد ی هست .

الف – صدام حسین دیکتاتور بود ولی بالاخره کشورعراق سیستم مالی و اداری داشت و صدام که مغز خر نخورده بود که ورقه امضا کند که بدون پول به اینها(رجوی ) امکانات بدهید . بالاخره سیاستمداربود همانگونه که فیلم از پول گرفتن مسعود رجوی گرفته بود از سو ی دیگر باید به مقامات عراقی و مردم عراق می گفت که اینها (رجوی ) از پول مردم عراق نمی گیرند . زیرا در بحبوحه جنگ کمک به یک گروه ایرانی مانند رجوی برای صدام ، حمایت همه منجمله شیعیان که با صدام مخالف بودند سیاست خوبی نبود .
یعنی پول را صدام و برخی شیوخ عرب مانند پاشاه سابق اردن و عربستان نقد به واسطه های رجوی می دادند . انها این پولها را در حساب های مختلف برای خریدهای مختلف میریختند.
مثالی در مورد ایران میزنم تا بهتر در جریان قرار بگیرید

1. دافعه ای را که کمک مالی محمد منتظری به فلسطینی ها داد و یا کمک های غیر قانونی 3 میلیارد تومانی شهردار تهران برای بازسازی لبنان را در بین مردم ایران نمی توانید ندیده بگیرید .

2. دافعه ای که کمک مالی جمهوری اسلامی به حزب الدعوه و مجلس اعلای عراق میکرد . جمهوری اسلامی واردات سیگار وینستون را که آمریکائی بود به آخوند حکیم داده بود تا مسائل مالی آنها را حل و فصل کند.
3. کمک ها شاه به مسعود بارزانی در مدت اقامت در گوهر دشت کرج . البته آن موقع مردم معمولی در جربان نبودند و لی فعالین سیاسی از آن آگاه بودند و نظر خوبی نداشتد.

7. د رحالیکه در ص8 شماره 915 – مجاهد ارگان تبلیغاتی شخصی رجوی می نویسد

"پرداخت 8 میلیون دلار به ازای 4 میلیون دینار عراقی ( قیمت دولتی ) در سال 1366 (1987) به حساب دولت عراق "
یک سال قبل از پذیرش قطعنامه 598 خبر می دهد ولی درست همان صفحه در مورد اسناد پرداخت اسلحه و مهمات می نویسد"

" 222 میلیون دینار برای نصب خمپاره انداز برر وی خود روهای زرهی ام 113 و پرداخت 286 میلیون دینار ربرای خرج توپ تانک چیفتن و 11 میلیون برای سلاح"
مشکلی که رجوی و باند تا استخوان وابسته و وطن فروش وی دارند این است که آنجا که ارقام در مورد حمایت از رجوی است از ضرب کردن در 10 و 100 را مشروع می دانند و لی جایئ که باید حساب و کتاب به مردم ایرا ن و اعضا ی خودشان پس بدهند سعی می کنند تقیسم بر 10 بکنند .

اولا هر دینار عراق معادل 3 دلار آمریکا در زمان جنگ ایران و عراق حسا ب می شد . یعنی تا اینجا چیزی در حدود 4 میلیون دلار به رجوی تخفیف ویژه خوش خدمتی داده اند .

ب:
اگر براساس سند مجاهد، هر دینار را معادل 2 دلار بپذیریم جمع رقم اسناد مهمات می شود 519 میلیون دینار عراقی معادل یک میلیارد و سی و هشت میلیون دلار آمریکائی فقط برای بخشی از مهمات پرداخت شده است .

8.
درمورد هزینه ها ی روزانه در اشرف مانند
پرداخت دستمزد به 1000 کارگر سودانی برا ی کمک به کارهای جاری –
هزینه بهداشت و درمان اعضا – دندانپزشکی و عملهای جراحی بخصوص مجروحین عملیات ها و فروغ– هزینه خرید روزانه 100 گوسفند و برنج و غلات برای مصرف روزانه قرارگاه اشرف ، صبحانه، دهی ، ناهار ، پنجی . شام


هزینه اسفالت و آب و برق و بنزین و گازویئل
هزینه تردد و مسافرتهای مسولان سازمان که سالانه میلیونها دلار می شود
هزینه رادیو و تلویزیون ماهواره ای حداقل سالانه 1 میلیون دلار
هزینه نشریات و تبلیغات / چاپ آگهی های مختلف ار دلاری یک صفحه ای در نشریات سیاسی کشورهای آمریکا و اروپا.
هزینه دفتر مریم رجوی در ارورسورواز – لباسها و کنسرتها و عمل های جراحی زیبایئ مریم رجوی

هزینه های سرسام آور وکلا و پرونده های قضایی در انگلستان – فرانسه و آمریکا که بیش از 10 مییلیون یورو می باشد.
هزینه شورای وابسته به رجوی و حق السکوت به اعضا و دیگر احزاب در زمان استقرار در عراق ]انگونه که مهدی ابریشمچی بارها در نشست ها از آن یاد می کرد .
هزینه کادوها و هزینه های سفر سیاستمداران خارجی و اقامت آنها د رهتل های چند ستاره

هزینه ساختمان سازی
اگر این رقم را بپذیریم
"مجموعه اسناد مورد به مورد خریدها و هزینه‌های مربوط به قرارگاه‌سازی و ساختمان‌سازیهای مجاهدین در عراق به مبلغ 48،062،478 دلار تا پایان سال 2002 را كه كمتر از نیمی از كل قیمت تمام شده است نیز از آن‌جا كه در گنجایش صفحات حاضر نبود، به بعد موكول كردیم. " همان مقاله


غیبت 5 ساله رجوی دلیل آشکار وابستگی ارتش رجوی




هر چند د رمورد وابستگی مالی هم نمی توانید خود را تبرئه کنید و اتهامات جدی در مورد شما مطرح است . و هزارا ن سوال دیگر که رجوی و باندش را تا پایان تاریخ دنبال خواهد کرد . این نکته را اضافه کنم که از منظر حقوق بشری این قسمت را نوشته ام زیرا در دادگاه صالحه باید به اثبات برسد که فعلا امکان آن نیست .. والا از موضع شخصی مانند هزاران ایرانی و خارجی دیگر شکی ندارم که رجوی وابستگی مالی دارد .

در پایان ، همه اسناد را هم منتشر کردید با وابستگی سیاسی چه میکنید که ننگ آنرا تا روز قیامت بر دوش خو د و پیشنانی خود حمل خواهید کرد .
چه کسی 3تا مرسدس بنز ضد گلوله را به رجوی هدیه کرد که وی از تردد ها ی خود حتی بین اشرف و قرارگاه علوی استفاده می کرد ؟
آیا صدام حسین این بنز ها را نداد ؟
صدام حسینی که داماد خودشان را بدلیل اینکه علیه وی صحبت کرد زا به قتل رساند چرا اینقد ر به رجوی که قاعدتات مجوس و ایرانی هست ،علاقه نشان میدهد و بخشش میکند . همانگونه که خود مسعود رجوی در مورد عنایت " آقا " " سید الرئیس " صدام در ملاقاتش با مسولان سازمان امنیت عراق (3) اشاره و تشکر می کند .
اصلا چشممان را به روی تجارب شخصی خود ودوستان واسناد و مدارک وابستگی رجوی ببنیدیم همانگونه که خود را در جریان بزرگترین حقه بازی سیاسی و زن بازی تاریخ معا صر ایران در 1364 تحت عنوان ایدئولوژیک فریفتیم .

با غیبت 5 ساله رجوی از صحنه سیاسی ایران ، 5 سال فراری بود ن و مخفی شدن رجوی پس از تسلیم بدون قید و شرط به آمریکائیان در سال 2003 و عدم ظاهر شدن و ی حتی از طریق نوار ویدئوئی و صوتی بهترین دلیل بر وابستگی رجوی و ارتش ازادی بخش هست .

مسعود رجوی 5 سال است که نه حضور فیزیکی دارد و نه تاثیری در اداره تشکیلات وابسته مجاهدین دارد .همانگونه که در اطلاعیه ها ی منسوب به وی که بدون هیج عنوان رسمی هست ، نیز اشاره می شود پیروزی های نداشته باند رجوی به مریم فجر عضدانلو (رجوی ) نسبت داده شده است پس می توان نتیجه گرفت که ممکن است در مقاطعی مسعود رجوی در پیروزی ها ( بخوانید شکست ها ) نقش داشته است ولی در این 5 سال عملا مریم رجو ی و جناح وی هست که سازمان را پیش می برد پس علیرغم تمامی فلسفه بافی های باند رجوی ، مسعود رجوی هم یک آدم سیاسی وابسته با تاریخ مصرف مشخص بود ه است که تاریخ مصرف وی برای استعمارگران غربی تمام شده است .
اما مریم رجوی بخوبی می داندکه وی نیست که خط سازمان را پیش میبرد . او بخوبی می داند از ما بهتران در کاخ سفید و سازمان امنیت اسرائیل " موساد " هستنند که با امدادهای غیبی در این سالها این خط را پیش برده اند و به این سازمان پول تزریق کرده اند که توانسته است با کمک دستگاههای تنفسی در بخش سی سی یو زنده بماند . به همین دلیل است که مریم رجوی از اعلام سرنوشت واقعی مسعود رجوی برای اعضا و هواداران خود واهمه دارد . زیرا اعلام سرنوشت عبر ت انگیز رجوی بر اعتبار مریم رجو ی که بر مسعود رجوی استوار است بشدت تاثیر منفی دارد .

اعتبار گروهها و دولتها از مردم می آید . مسعود رجوی سالهاست که بدلیل سرکوب آزادی در مجاهدین و توسل به خشونت برای رسیدن به قدرت و دامن زدن به تسلسل خشونت در خدمت به دشمنان استقلال و آزادی مردم ایران بی اعتبار شده است .


1.مقاله منتشرشده در سایت تبلیغاتی رجو ی
2. خاطرات یک شورشی
3. قضاوت تاریخ – فیلم های ملاقا ت محرمانه رجوی با عراقی ها

Thursday, July 10, 2008

فساد سیاسی و انتخابات زود هنگام در شهر" وان"فرصتی سیاسی برای جامعه ایرانی

فساد سیاسی و انتخابات زود هنگام در شهر" وان"فرصتی سیاسی برای جامعه ایرانی

Political corruption and early election in city of Vaughan, and a chance for Iranian community to show the strength



روز 24 ژوئن انجمن شهر ، شهر وان در غرب ریچموند هیل رای به تحقیق در مورد هزینه کردن زیاد تر از حد مجاز توسط لیندا جکسون در انتخابات شهرداری وان جنجال سیاسی را با اوچ خود رسانید . جکسون بر اساس حکم دادگاه برای حسابرسی هزینه انتخاباتی اش مشخص شد که وی 10 % بیشتر از مبلغ 120،419 دلار (1) هزینه کرده است و از قوانین انتخابات شهرداری ها تخلف کرده است . قاضی دادگا ه در نیو مارکت این حکم را بر اساس شکایت دو تن از ساکنان شهر وان صادر کرده بود. البته رقم تخلفات بیشتر از این حد هست ولی هنوز تایید نشده است مثلا یک اگهی تبلیعاتی به مبلغ 3،808 دلار و مبلغ 14 هزار دلار در آمد از محل جمع آوری کمک مالی گزارش نشده بود ه است .
جینو رافولو ( 2) که یکی از شاکیان بود زمانی که تقاضای دسترسی به مدارک واطلاعات در شهرداری را که حق قانونی همه شهروندان هست را کرده بود با مخالفت و کارشکنی اعضای انجمن شهر روبرو شده بود و حتی وی را از تماس با کارمندان شهرداری و حضور در شهرداری ممنوع کرده بودند .


لیندا جکسون دختر شهردار قدیم این شهر خانم لورنا جکسون که 23 سال عضوانجمن شهر بود و در زمان شهرداری اش فوت کرده توانست در یک انتخابات فشرده در نوامبر سال 2006 در انتخابات شهرداری های انتاریو با 90 رای شهردار مایکل دی بایس ایتالیائی تبار (3)را شکست بدهد. لیندا جکسون از سال 2002 عضو انجمن شهر انتخاب شده بود.
دی بایس به دادگاه رفت و تقاضای شمارش دوباره آمار را کرد که دادگاه به آن حکم داد . ولی شهرداری لینداجکسون با همان اختلاف رای تایید شد. رقمی برابر 400 هزار دلار از محل بیت المال ( جیب شهروندان ) هزینه این بازخوانی شد.(5)

در سال 2003 نیز مواردی از دادن بلیطهای مجانی توسط دی بایس به رای دهندگان که توسط حامیان ثروتمند دی بایس خریداری شده بود توسط روزنامه تورنتو استار گزارش شده بود. لیندا جکسون نیز در بیانه ای که بعد از رای غیر عادی انجمن شهر قرائت کرد به اضافه هزینه کردن توسط دی بایس و جویس فراستاگیلو که در صورت برکناری جکسون عهده دار شهرداری خواهد شد اشاره کرد. بنظر میرسد باند بازی های سیاسی و اقتصادی در علنی شدن این قانون شکنی ها نقش داشته است . لینداجکسون در زمان تصدی خود نیز متهم است که خریدهای شخصی را از محل کارت اعتباری ( کردیت کارد ) شهرداری پرداخت کرده است .
لیندا جکسون وعده انتخاباتی داده بود که برای یایان دادن به بدنامی شهر وان که به بهشت گانگسترها و پول های سیاسی شرکتهای بزرگ (6) مشهور است تلاش خواهد کرد.
خریدهای جکسون از پول مردم
1.
سه دفعه غذا به مبلغ 346.94 دلار که دو بار صورت شده است یکبار با کارت اعتباری و دیگر ی از طریق فرم های هزینه ها
2. خرید کیف 164دلار ی – خرید دوربین 467 دلاری – 271 دلار یک ماهی فروشی در ود بریج
3. تلفن دستی در حالیکه بلاک بری وی توسط شهرداری پرداخت می شود .
4. خرید 1500 دلار سرویس چینی که جکسون می گوید برای هدیه کریسمس برای مدیران شهرداری خریده است
اعضای انجمن شهر تا 32 هزار و شهردار تا 92 هزار دلار می توانند هزینه کنند که رقم بالائی از محل بیت المال ( پول مردم ) هست .


گرگ سوربارا
گرگ سوربارا مرد قدرتمند و میلیونر ایتالیائی تبارحزب لیبرال و نمانیده شهر وان در کوئینز پارک ، وزیر اقتصاد در دوره اول نخست وزیری دالتون مک گینی در انتار یو بود . سوربارا به اتهام زدو بند در سهام شرکت های تحت کنترل خود توسط پلیس فدرال کانادا ( آر.سی .ام . پی ) تحت تعقیب قرار گرفت ولی برای وی پرونده قضائی تشکیل نشد . در هر حال سوربارا در دوره دوم انتخابات در صحنه های عمومی کمتر ظاهر شد و بعد هم از سمت وزارت اقتصاد که مهمترین پست هست به بهانه خانوادگی استعفا کرد.


سفر لیندا جکسون به اسرائیل (7)
لیندا جکسون به هزینه فدراسیون " یونایتد جویش اپیل " یهودیان متحد (8)
در 14 نوامبر 2007 سفر 10 روزه ای رابه اسرائیل انجام داد. این سفر در حالی انجام می شد که
UJA
" یونایتد جویش اپیل " در همان شب مهمان جان بولتون یهودی آمریکائی از نو محافظه کاران و طراحان خاورمیانه بزرگ و حمله به عراق بود. جان بولتون که در هتل رویال یورک سخنرانی می کرد بی شرمانه
د رخاک کانادا از ضرروت حمله به ایران صحبت می کرد و آشکارا به تبلیغ " نفرت و نژاد پرستی " و جنگ می پرداخت . در حالیکه سیاست رسمی کانادا بر مذاکره و راه حل سیاسی هست .

در همان روز که این مطلب در روزنامه " لیبرال " (9) یورک منتشر شد من و مرتضی تهرانی از فعالان ایرانی جنبش صلح نامه های اعتراضی و اگاهی رسانی جداگانه ای به سردبیر لیبرال نوشتیم . من جداگانه به لیندا جکسون و سایر اعضا انجمن شهر رونوشت آنرا نوشتم که البته جوابی دریافت نشد .

من در ]ن مطلب کوتاه اشاره کردم چگونه خانم جکسون سفر می گوید برای درک جامعه یهودی در شهر وان این سفر به اسرائیل ضرروت دارد. لیندا جکسون چگونه این سفر را سفر دوستی می داند در حالیکه جمعیت زیادی از مسلمانان در " وان " زندگی می کنند و درک آنها هم لازم است . ؟
بهتر است ایشان زحمتی به خودشان بدهند و قدمی به انطرف دیوار بتونی جدا کننده غیر قانونی که توسط اسرائیل کشیده شده است و دادگاه بین المللی لاهه آنرا ناقض حقوق ساکنین فلسطین دانسته است بگذارد تا از نزدیک به ریشه منیع اصلی مشکلات سیاسی و اقتصادی خاورمیانه آشنا شود .

شهر وان – قطب اقتصادی و مذهبی

شهر " وان " محل تمرکز یهودیان و جامعه ایتالیائی هست . بزرگترین مسجد ومجتمع مسلمانان " مسجد احمدیه " متعلق به فرقه احمدیه پاکستانی ها نیز در خیابان کیل بالاتر از خیابان میجر مکنزی در نزدیکی شهر بازی " واندر لند " و بزرگترین مجموعه تجاری " وان میلز " نیز قرار دارد. درصد ایرانی ها در این شهر مشخص نیست ولی بنظر زیاد نمی آیدو حداقل حضور پررنگی در این شهر ندارد.
در انتخابات قبلی " هادی " یکی از ایرانیا ن مقیم وان خواست که برای اطلاع جامعه ایرانی با دی بایس مصا حبه ای انجام شود ولی دی بایس که به پیروزی خود بسیار امیدوار بود به حمایت جامعه ایرانی نیازی حس نمی کرد و با 90 رای نه تنها بازنده شد که کار شهر و مردم شهر که یکی از بالاترین مالیات ها را میردازند قربانی باند بازی ها شده است و سر مردم بی کلاه مانده است .
به عنوان مثال " مجید " که به اتفاق خانواده اش در این شهر زندگی می کنند نتوانسته است درشهرداری اجازه برای پارک کردن ماشین در خیابان و یا تعریض قسمت جلوی خانه را بگیرد و هر چند روز یکبار جریمه می شوندو پارکینگ عمومی هم در محل نیست .

چه نباید کرد؟
لیندا جکسون اعلام کرده است که حاضر نیست از سمت خود استعفا بده
در حالیکه حمایت انجمن شهر را ندارد . شهر به دو جناح تقسیم شده است .
اگر وی در دادگاه متهم شناخته شده از شهرداری برکنار خواهد شد . انتخابات جدید باید برگزار شود . دی بایس خود را کاندید این پست می داند. از سوی دیگر ماریو راکو تنها نماینده ایتالیائی تبار لیبرالی که در تورن هیل به رقیب محافظه کار خود باخت و همسرش عضو انجمن شهر " وان " هست در مصاحبه ای با روزنامه لیبرال یورک از نامزدی خود برای شهرداری وان سخن گفته است .
علت باخت راکو عدم حمایت سوزان کدیس نماینده مجلس اتاوا از تورن هیل که زمانی رقیب راکو در نامزدی حزب در این منطقه بوده است می باشد .
در هر صورت لیندا جکسون اگر هم از این فساد مالی و قانون شکنی تبرئه شود اعتبار سیاسی برای ادامه شهرداری نخواهد داشت .
جامعه ایرانی در " وان " قدرتمند نیست برای تثبیت سیاسی و اقتصادی در انتاریو و کانادا حضور کاندیدا ی ایرانی تبار خوش نام و حمایت جامعه ایرانی با درخواستهای مشروع و عملی مانند برسمیت شناخته شدن جشنهای باستانی ایرانیان مانند نوروز و چهارشنبه سوری – مشارکت ایرانیان در سیستم شهری – استخدام حداقل یک ایرانی تبار واجد شرایط در شهرداری و برسمیت شناخته شدن وحق رای داشتن یک ایرانی تبار در یک کمیته شهری برای مشاوره در اداره شهر از حداق خواسته ها ست که می توان به آن دست یافت . حضور نماینده ایرانی تبار که شانس زیادی هم برای برنده شدن نخواهدنداشت به اعتبار سیاسی جامعه ایرانی خواهد افزود . نام ایران وایرانی به در تک تک خانه های شهر "وان " خواهدر فت و هیچ نماینده ای نمی تواند نقش وسهم ایرانیها را ندیده بگیرد . حضور قدرتمند سیاسی در عرصه های قانونی مقدمه حضور قدرتمند اقتصادی برای جامعه ایرانی هست که سهم زیادی تا کنون در این تقسیم بندی ها نداشته است .
حضور فعال در انتخابات به شناختن سیستم سیاسی کاناد اکمک خواهد کرد و همچنین راه فرصت طلب ها را که به یک ناچیزی قانع هستند را خواهد بست .
راه رابرای نسل جوان خود آماده کنیم . نسلی که در کانادا خواهد ماند .
در سیاست فرصت ها همیشه برای مبارزات قانونی اسان بدست نمی آید . این فرصت ها را ازدست ندهیم .




منابع :
1.
1. تورنتو استار 25 ژوئن 2008
2. Gino Ruffolo
3. Di Biase
4. Joyce Frustaglio
5. CITY TV NEWS
6. http://www.cbc.ca/toronto/features/torontovotes2006/mayoralrace/vaughan.html
7.http://www.yorkregion.com/News/Vaughan/article/60439
8. UJA- United Jewish appeal Federation
9.
http://www.yorkregion.com/News/Vaughan/article/60439
10. http://politicofcanada.blogspot.com/2007/11/mayor-of-vaughn-s-trip-to-israel-parid.html