Sunday, November 02, 2008

اوباما و تجربه مبارزات حقوق مدنی در آمریکا برای ما

اوباما و تجربه مبارزات حقوق مدنی در آمریکا برای ما

سعید سلطانپور

تنها 48 ساعت با اعلام رسمی پیروزی نامزد آفریقایی آمریکایئ دموکرات ها باقی ماند ه است .
اوباما پیروزی اش قطعی است و سرگرم انتخاب وزرای خودش هست که باید ازبین کسانی که وی را حمایت کردند از سناتور جان کری تا هیلاری کلیینون و اداوارد کندی تا ژنرال کالین پاول که انتقام حذف خودش بدلیل سیاه پوست بودنش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1995 را از جهوری خواهان گرفت .

این روزها نیروهای امنیتی آمریکا کار سختی را می گذرانند .
حفاظت جان اوباما در این شرایط بسیار سخت هست زیرا کاندیداها بایستی خود را از مردم بدانند و به همین دلیل در میان جمعیت هستند و دسترسی به آنان بسیار ساده هست .
در جامعه آمریکا آدم دیوانه نژاد پرست کم نیستند خوشبختانه احتمال ترور اوباما توسط افراطیون سفید پوست از آنجا که حاضر نیستند عملیات انتحاری انجام بدهند و جان خودشانرا به خطر بیندارند هست ولی بسیار کم و قابل کنترل هست . در حالیکه در قبال نیروهای خشونت طلب مانند القاعده که می توانند با عملیات انتحاری در مراسم سخنرانی و یا مراسم اختتامیه در محل مرکزی ستاد انتخاباتی اوباما در شیکاگو ، آمریکا را در آستانه آشوب و جنگ داخلی قرار بدهند، کم نیست .
بنابر این در این ساعات آخر امیدوارم که انتخابات بدون خشونت پایان بگیرد . زیرا هر گونه خشونت و آشوب های خیابانی ،جامعه بشدت چند پاره آمریکا (بین سیاهان و سفیدان و رنگین پوستان ) را در شرایط بحران وخیم اقتصادی فعلی از یکسو و نا کارائی و فساد مالی سیاستمداران ، مشکلات فزاینده ای و ریشه ای را برای اعتبار و مشروعیت نظام سیاسی آمریکا در داخل و خارج از آمریکا بدنبال خواهد داشت .

علیرغم اینکه رسانه های اصلی آمریکا به آن نمی پردازند نقش بسیار سنگین نیروهای امنیتی درحفاظت از اوباما بدلیل سیاه پوست بودنش و آماده باش گارد ملی در مقابله با آشوب های خیابانی در لس آنجلس و شیکا گو و برخی دیگر از مناطق سیاه پوستان که بدلیل فقر اقتصادی و تبعیض نژادی آماده انفجار هست با توجه به تجارب دادگاه اوجی سیمسون و ضرب و شتم رادنی کینگ در 1992 دلیل این حساسیت می باشد، را نمی توان نادیده گرفت. سلامت اوباما یک پیروزی بزرگ برای امنیتی ها ست .

من یک آرزو دارم
I have a dream

با پیروزی اوباما ، مارتین لوتر کینگ ؛ شهید بزرگ مبارزات حقوق مدنی سیاه پوستان(1968) آرزویش و خونش به ثمر نشست . لوتر کینگ نشان داد که بر خلاف پلنگان سیاه که مبارزه قهر آمیز را برای بدست آوردن حقوق مدنی سیاها ن بر علیه تبعیض نژادی سفید پوستان انتخاب کردند و پس ا ز چندی سرکوب شدند ، راه صلح آمیزومدنی ، راهی طولانی که نیاز به حوصله و برنامه و صبر دارد که در آخر مطمئن تروتضمین شده تر هست .
و لی نکته مهمی دراین استراتژی نهفته است با توجه به مبارزات غیر خشونت آمیز از گاندی تا مصدق و مارتین لوترکینگ و مالکولم ایکس تا نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی ، این رهبران اصلی جنبش هستند که بهای زیادی رابیشتر و بعضا با جان خود پرداخت کرده اند و خواهند کرد . جنبش مدنی و دموکراسی مردم ایران باید از چنین حقیقت هایی تجربه بگیرد .
50 سال گذشت و یک سیاه پوست به بالاترین مقام مهمترین کشور دنیا رسید .

بازندگان خارجی انتخابات آمریکا

جمهوری اسلامی و اسرائیل نا خوشنود از انتخاب اوباما هستند هر چند در سیاست خارجی آمریکا د رحمایت از اسرائیل و علیه جمهوری اسلامی تفاوت چندانی ایجاد شود.

جناح بنیامین ناتینیاهو رهبر حزب افراطی لیکود و جنا ح احمدی نژاد و مصباح یزدی خشمیگینان برنده شدن اوباما و دموکراتها هستند . زیرا اسرائیلی ها امید داشتند با انتخاب مک کین ، اسرائیل به ایران حمله نظامی کند و احمدی نژاد هم آرزو داشت با حمله اسرائیل به ایران دست آنها برای عملیات علیه آمریکا در عراق و افغانستان بازتر شود.

انتخاب اوباما با وجود احمدی نژاد و اصرار برای ادامه غنی سازی ، برای مردم ایران چندان خوشایند نیست زیرا دموکراتها نیز تحمل ایران هسته ای راندارند . دنیس راس فرستاده بوش در مذاکرات اسرائیل –فلسطین خاورمیانه که اینک در اردوی اوباما هست در مصاحبه ای با اورشلیم پست از حمایت قاطع اوباما از اسرائیل می گوید. و ی در پاسخ سوالی درمورد ایران می گوید " ما با ایران مذاکره می کنیم تا غنی سازی را متوقف کنند اگرنکردند آنوقت اروپایی ها را متقا عد خواهیم کرد که اینها اهل مذاکره نیستند .بنابر این باید به تحریم اقتصادی شدید ایران روی بیاورند. "
Dennis Ross tells 'Post' why Obama- Nov 1. 08
البته اسرائیل ناخوشاندی خود را از چندی قبل با روی آوردن به ترکیه و در خواست از ترکیه برای میانجی گری بین سوریه و اسرائیل بدون حضور آمریکائی ها ، نشان داده است . باید دید تلاش اسرائیل تا چه حد برای دور کردن سوریه از ایران و زمینه سازی برا ی حمله به ایران موفق خواهد بود زیرا درصورت بازنده شدن لیوانی نخست وزیر فعلی اسرائیل در انتخابات که مساوی با ناتینیاهو که معتقد به توقف هر گونه مذاکره صلح با اعراب و موافق حمله به ایران هست ، شرایط تغییر زیادی خواهد کرد.

علیرغم دلخوش کنک های کودکانه مقامات دولتی ایران ، تحریم های اقصادی باعث شده است که واردات بدلیل مشکلات گشایش اعتبار توسط بانکهای خارجی دچار مشکلات جدی بشود که آثار آن بزودی در اوضاع اقتصادی ایران و وضعیت شکننده و دشوارمردم ایران نمایان خواهد شد. از سوی دیگر کاهش شدید نفت دست و دلبازی دولت احمدی نژاد در واردات بی رویه را خواهد بست . البته کاهش نفت به ضرر آمریکا نیز هست زیرا که پشتوانه ذخایر ارزی اش ، دلارهای نفتی کشورهای خلیج فارس هست .

خاورمیانه و خاور دور

با انتخاب اوباما نباید انتظار تحرکات جدی در سطع خاورمیانه راداشت زیرا مشکلات اقتصادی آمریکا که عموما در دو سال اول انتخاب هر رئیس جمهورجدیدی با آن دست بگیربان هست اجازه تمرکزو مانور روی سیاست خارجی را حداقل برای سال 2009 به اوباما نخواهد داد.

از سوی دیگر با توجه به اولویت دادن اوباما به افغانستان در سیاست خارجی آمریکا باید شاهد خروج نیروها از عراق و انتقال آنها به افغانستان و تنش با پاکستان بود . یعنی حضور آمریکا درمرزهای ایران و روسیه و چین همچنان حضور فعال خواهند داشت . بنابر این آمریکا نیاز به جمهوری اسلامی در هر دو کشو ر عراق و افغانستان دارد و باید با سران جمهوری اسلامی حداقل برای دو سال اول نوعی مدارا کند . برداشتن شرط تغییر رژیم جایزه ای است که جمهوری اسلامی در ازای این همکاری و مدارا خواهد گرفت . به همین دلیل رابرت گیت وزیر دفاع و رئیس سابق سیا گزینه اول اوباما برای این پست خواهد بود.

آمریکا ملتی متفاوت با حق تعیین سرنوشت

در مصاحبه ای که با کاردار آمریکا درتورنتو داشتم در پاسخ به بازشدن دفتر آمریکا در ایران گفت من با خبر نیستم . وی از ایرانیها با احترام یاد کرد و گفت ما معتقد به گفتگو هستیم. گفتم امیدوارم که هم آنچه که برای مردم آمریکا بهتر است از صندوقهای رای بیرون بیاید و هم اینکه از دو طرف سیاستمدران شجاعی پیدا شوند که در گفتگو را بازکنند .

در هر حال امریکا ئیان ملتی متفاوت هستند که عاشق "شو" هستند . ازورزش تا سیاست . انتخابات آمریکا هم شوی میلیارددلاری بود که نزدیک به دو سال طول کشید . برا ی مردم آمریکا بهتر شدن اوضاع اقتصادی و مصرفی بودن دو عامل عمده در انتخاب ریاست جمهوری هست
علیرغم تمامی مسائلی که در مورد بوش و نارضایتی آمریکائیان از وی گفته شد باید گفت که در حال حاضر هم بوش در حدود 30 % محبوبیت دارد که نسبت به روسای جمهوری قبلی کمتر است . علت عمده آن لشگر کشی نیست بلکه مشکلات اقتصادی است که مردم آمریکا با آن روبرو هستند و اگر بحران اقتصادی آمریکا در ماه گذشته نبود امکان انتخاب مک کین به ریاست جمهوری بود. بنابر این نباید به تغییرات عمده در در سیستم سیاست گذاری آمریکا و سیاست خارجی آمریکا انتظار داشت . در حالیکه اوباما ازطرف مک کین سوسیالیست خواند ه می شد زیرا برای افراد بالای 250 هزار دلار مالیا ت بیشتری وضع خواهد کرد یعنی دیدگاه مردم آمریکا بسیار متفاوت تر از دیدگاه مردم اروپا و ایران هست .

اوباما پیروز شد. ولی همچنان مهمترین کشور دنیا از رئیس جمهورو معاون زن ریس جمهوری برخودار نیست یعنی علیرغم تمامی نقاط قوت آن کشو ر در آزاد ی بیان وآزادی فردی ، از آسیا که سالها زنانی مانند ایندیرا گاندی ، در هند ، بنگلادش ، ترکیه و سریلانکا در راس کار سیاسی بودند ، عقب تر هست . یکی از دلایل باخت
هیلاری کلینتون هم به اوباما زن بودنش بود . یعنی هنوز جامعه چند ملیتی آمریکا از نظر فکری حاضر به پذیرش این موضوع نیست .


http://www.politicofcanada.blogspot.com/